TekijäKS-viikko 7.-11.11.2022 nostaa esille Keski-Suomen alueen valmistus- ja tuotantoalan yrityksiä ja niissä olevia monipuolisia työmahdollisuuksia

--

Keskisuomalaiset valmistavan ja tuotannollisen teollisuuden yritykset tarvitsevat nyt ja tulevaisuudessa osaavia tekijöitä, sillä alalla on tarjolla hyvin monipuolisesti erilaisia työtehtäviä. Tästä syystä Keski-Suomen kauppakamarin Valmistus- ja tuotantovaliokunta pyrkii parantamaan maakunnan eri teollisuuden alojen kilpailukykyä ja vetovoimaisuutta kehittämällä uusia tapoja kertoa alueen työskentely- ja koulutusmahdollisuuksista sekä nostaa valmistavaa ja tuotannollista teollisuutta tietoisuuteen mahdollisena uravaihtoehtona.

”Haluamme tuoda esille teknisen alan sekä valmistus- ja tuotantoalan ammatteja hyvänä vaihtoehtona opintoja suunnitteleville. Tekijöitä tarvitaan ja tarjolla on paljon eri ammatteja ja aina voi opiskella lisää ja oppia uutta”, kertoo valiokunnassa toimiva Kytola Instruments Oy:n toimitusjohtaja Sakari Häyrynen.

HT Laserin markkinointijohtaja Nea Kontoniemi lisää: ”On meistä yrityksistä kiinni, että tuomme esille, millaista nykyaikainen teollinen tuotanto ja sen tarjoamat uramahdollisuudet seutukunnalla ovat. Monen mielikuvat tuotannollisesta teollisuudesta saattavat olla vanhentuneita, joten on tärkeää tarjota ajankohtaista tietoa niin nuorille opintosuuntaansa pohtiville kuin aikuisille alanvaihtajille.”

Näitä asioita pohdittuaan valiokunta päätti järjestää syksylle 2022 ( 7.-11.11. ) TekijäKS-teemaviikon. Kaikki teemaviikolla mukana olevat Valmistus- ja tuotantoalan yritykset toteuttavat erilaisia aktiviteetteja omalla alueellaan. Aktiviteetit ovat suunnattu peruskoululaisille, opiskelijoille ja oppilaitoksille, alanvaihtoa harkitseville, työttömille sekä paikkakunnalle muuttoa harkitseville.
​​​​​​​
”Tarjoamme TekijäKS-viikolla koululaisryhmille mahdollisuuden vierailla yrityksessämme. Kerromme ja näytämme konkreettisesti, miten tuotteet suunnitellaan ja valmistetaan ja miten ne myydään ympäri maapalloa”, kertoo suunnitelmistaan Muuramessa virtausmittareita, öljyvoitelun valvontajärjestelmiä ja öljyanalysaattoreita valmistava Kytola Instruments Oy.

Kytola Instruments Oy:n toimitusjohtaja
​​​​​​​Sakari Häyrynen toimii Valmistus- ja tuotantovaliokunnassa ja on mukana toteuttamassa TekijäKS-teemaviikkoa.

Karstulassa toimiva alihankintakonepaja Ka-Mu Oy markkinoi oppilaitosyhteistyön avulla TekijäKS-viikolla yritystä ja alaa omaa tulevaisuuttaan suunnitteleville nuorille. ”Tulemme järjestämään avoimet ovet tilaisuuksia alasta ja yrityksestämme kiinnostuneille. Julkaisemme myös alkavan kesän ja tulevan syksyn aikana näytettäviä työntekijätarinoita. Tarinoita esitetään mm. Karstulan yläasteen ja lukion oppilaille jo syyskuun 1. päivänä koululla järjestettävässä Minimessu-tapahtumassa. Tämä toimii hyvänä ponnahduslautana syksyllä tulevalle TekijäKS-viikolle”, kertoo KA-Mu Oy:n toimitusjohtaja Juha Järvi.

Keuruulla kolme yritystä on lyönyt voimat yhteen, kun Otavan Kirjapaino, HT Laser ja Elekmerk suunnittelevat yhteistyössä avoimien ovien tapahtumaa sekä oppilaitosyhteistyötä Keuruun yläkoulun ja lukion kanssa. ”Mahdollisia aiheita teemaviikolla voisivat olla esim. oppilasryhmien vierailut yrityksissämme, yritysten edustajien vierailu oppilaitoksissa tai jokin opetussuunnitelman kannalta hyödyllinen käytännön oppilastyö. Aiomme olla yhteydessä myös kaupungin työllisyyspalveluiden suuntaan, josko heillä olisi tarvetta tai mahdollisuutta yhteistyölle teemaviikolla”, kertoo Keuruun alueen yritysten suunnitelmista HT Laserin Nea Kontoniemi.

Nykypäivänä työn merkityksellisyys on ollut kasvusuunnassa nuorten suunnitellessa omaa tulevaisuuttaan. ”Valmistus- ja tuotantoalalla on mahdollista yhdistää konkreettinen käsillä tekeminen ja korkea teknologia, kuten esimerkiksi työstökoneen ohjelmoinnissa. Kun näkee konkreettisesti kättensä jäljen, niin työn merkityksellisyys kasvaa huomattavasti”, lisää lopuksi Sakari Häyrynen Kytola Instruments Oy:stä.

--

Toimiiko yrityksesi Keski-Suomessa Valmistus- ja tuotantoalalla?

Toimiiko yrityksesi Valmistus- ja tuotantoalalla ja haluaisi olla mukana tuomassa esille Keski-Suomen alueen valmistus- ja tuotantoalan yrityksissä olevia työtehtäviä sekä nostamassa positiivisemmaksi teollisten alojen profiilia ja mielikuvaa?
​​​​​​​

Ilmoita yrityksesi mukaan TekijäKS-teemaviikolle 7.-11.11.2022.

Ota yhteyttä:
Merja Honkanen
Valmistus- ja tuotantovaliokunnan kauppakamarin edustaja
merja.honkanen@kskauppakamari.fi