EK:n Suhdannebarometri: Odotukset melko vaimeita, mutta palveluissa ja rakentamisessa piristymistä

Keski-Suomen kauppakamari ja Elinkeinoelämän Keskusliitto julkistivat EK:n suhdannebarometrin, jonka mukaan odotukset teollisuudessa ovat melko vaimeita, mutta palveluiden ja rakentamisen näkymissä on myönteisyyttä

Elinkeinoelämän Keskusliiton ja Keski-Suomen kauppakamarin julkistaman EK:n Suhdannebarometrin mukaan viime neljänneksellä teollisuuden tilausodotukset ovat olleet korkeammat kuin toteuma. Tulosten valossa teollisuuden tilauskanta on edelleen selvästi alle keskimääräisen, mutta eroa kurotaan kiinni. Sen sijaan erityisesti rakentamisessa on positiivista virettä.

”Tilanne on parempi kuin vuosi sitten. Asunnoilla on kysyntää sekä sijoittajille että yksityiskäyttöön. Asunto nähdään edelleen turvalliseksi sijoitukseksi”, kertoi NCC Rakennuksen aluejohtaja Raimo Pesola.

Konsultointi-, suunnittelu-, tuotekehitys- ja projektinhallintapalveluita sekä tuotteita ja kokonaisratkaisuja teollisuusyrityksille sekä julkisen sektorin organisaatioille tarjoavan Elomatic Oy:n toimialajohtaja Timo Martikaisen mukaan keväällä markkinat näytti menevän parempaan suuntaan, mutta kesän aikana tapahtui kylmenemistä.

”Teollisuussuunnittelun osalta tilanne ei ole valoisa. Odotuksia on kuitenkin telakkatuotannossa ja tuulivoimapuolella”, kertoi Martikainen.

Toimialana palveluala ei ole ollut passiivinen Keski-Suomessa. Keski-Suomen matkailuun on investoitu vuodesta 2006 lähtien 250 miljoonaa euroa. Hankkeita on käynnissä tai vireillä niin laskettelun kuin kylpylätoiminnan osalta.

”Positiivisuutta on ilmassa: vuodesta 2016 ja 2017 vuodesta on tulossa isot tapahtumavuodet Jyväskylään”, kommentoi Jyväskylän Kongressikeskuksen toimitusjohtaja Pietari Sorri.

”Matkailu ei ole kokonaan pysähtynyt, kun se ei ole ainoastaan venäläisturistien varassa”, jatkoi Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtaja Uljas Valkeinen.

Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n Suhdannebarometri julkaistaan neljä kertaa vuodessa. Kyselyä on tehty säännöllisesti vuodesta 1966 lähtien. Se on osa Euroopan komission suhdannetiedustelujärjestelmää, jota EU rahoittaa osittain. Lokakuussa 2015 tehtyyn tiedusteluun vastasi 1 332 yritystä, jotka työllistävät Suomessa noin 277 000 henkilöä.