Recenart vie suomalaisen taidetutkimuksen kansainväliselle huipulle

​Jyväskylän yliopiston taidehistorian laitoksella herättiin pari vuotta sitten havaintoon, että taiteen ajoitus-, aitous ja alkuperäkysymyksiin keskittyviä kaupallisia tutkimuslaitoksia on todella vähän. Pohjois-Euroopassa ei ainuttakaan. Syntyi Recenart-hanke, joka yhdistää tällä hetkellä 13 osaajaa taidehistoriasta, luonnontieteistä ja tietotekniikasta.
– Havaitsimme raon luoda uudenlaista, kansainvälisestikin merkittävää yritystoimintaa. Arvoteoksen osto on riskibisnestä, ja aitouden osoittaville tahoille on kysyntää, tutkimusjohtaja Hanna Pirinen toteaa.

Recenartin asiakkaita ovat yksityiset keräilijät, kokoelmat, museot sekä taidegalleriat. Tutkimukset käynnistyivät Kuopion taidemuseossa olleen tunnetun impressionisti Èduard Manet’in taideteoksen todentamisella. Todellisen läpimurron hanke teki paljastamalla Gösta Serlachiuksen taidesäätiön omistamasta maalauksesta Claude Monet´n signeerauksen ja vuosiluvun 1891.
– Kauimmaiset tutkimuspyynnöt ovat tulleet Singaporesta, avauksia on myös Yhdysvaltoihin, Pirinen listaa.

Yritystoiminnaksi Recenart on tavoitteena muuttaa seuraavan vuoden aikana. Tekes-rahoitus päättyy kesällä 2016.
– Monella tiimiläisistämme on kaupallista osaamista ja jokaisella on sisäistä paloa toiminnan kehittämiseen. Askelmerkit kaupalliseen avautumiseen ovat hyvät, Pirinen pohtii.

Väärennökset ilmi

Tutkimustyö on pitkälle erikoistunutta asiantuntijuutta. Jokaisen asiakkaan tarve arvioidaan eikä turhaa tutkimusta tehdä, jos teos osoittautuu jo alkutarkastelussa sellaiseksi, ettei sen tutkimus tuo teokselle lisäarvoa. Pirisen mukaan tavoitteena on saada haasteellisia, tutkimustiimin asiantuntemusta kehittäviä projekteja. Haastavat projektit kehittävät edelleen myös tutkimusmenetelmiä ja tiimin toimintaprosesseja.
– On ollut hienoa huomata, että keskinäisestä dynamiikastamme syntyvälle osaamiselle on markkinoilla näin paljon kysyntää.

Jatkossa Recenartin palveluihin kuuluu myös taideteosten merkitseminen. Nanoteknologiaan perustuva innovaatio mahdollistaa merkitsemisen tavalla, jota ei voi väärentää eikä poistaa.

Pirisen mukaan Suomessakin ongelmana on, ettei oikeudenkäyntienkään jälkeen yksityishenkilöllä olevia väärennöksiä voida tuhota tai merkitä väärennöksiksi. Samat, väärennetyt teokset tulevat lukuisia kertoja kiertoon.
– Asiakkaat ovat erityisesti julkisuuteen nousseiden taideväärennösten jälkeen tuntosarvet koholla.

Taideteoksiin pureudutaan alkuainetasolle

Hanna Pirisen mukaan Recenartin ehdoton vahvuus on monitieteisyys ja sen mukanaan tuoma laaja menetelmävalikoima. Tulos todennetaan aina useammalla menetelmällä: taidehistoriallisten menetelmien lisäksi teoksiin perehdytään myös kuvantamalla ja alku- ja väriaineita analysoitavilla tekniikoilla.
– Esimerkiksi fysiikan laitoksen kansainvälisesti arvostettu PIXE-tutkimus mahdollistaa todella tarkan alkuaineanalyysin eri taide-esineistä, Pirinen kuvailee.

Erilaisilla kuvantamismenetelmillä teoksista saadaan esille asioita, joita ei paljaalla silmällä näe. Hyperspektrikuvantamisella saadaan paljastettua jopa lähes poispyyhittyjä tietoja. Aina taideteosten ei tarvitse matkata Jyväskylään. Recenartin palvelutarjonnan valttikortteja on mobiililaboratorio, jolla voidaan tehdä laadukasta tutkimustyötä myös asiakkaan luona.

Tämä artikkeli liittyy Jyväskylän yliopiston näkyvyyteen Keski-Suomen kauppakamarin vuosikirjassa 2015. www.jyu.fi