Kuljetusta ja varastointia – pitkän linjan perheyritys jo 75 vuotta

Taipale on ottanut käyttöön kaasuautoja, jotka liikennöivät pääkaupunkiseudulla. Kuva: Kuljetusliike Taipale

Kuljetusliike Taipale Oy täytti toukokuussa kunnioitettavat 75 vuotta. Pitkäjänteisellä työllä yrityksestä on kehittynyt luotettu, laadustaan ja paikallisuudestaan tunnettu kuljetusyritys. Se on osa suomalaista Kaukokiito-ketjua.

Kuljetusliike Taipale Oy on jyväskyläläinen perheyritys, jossa työskentelee 270 logistiikka-alan ammattilaista. Taipale on erikoistunut elintarvike- ja kappaletavarakuljetuksiin sekä varastointiin. Asiakaskunta koostuu suurista valtakunnallisista elintarvikeketjuista, teollisuuden suuryrityksistä sekä lukuisista paikallisista, kasvavista pk-yrityksistä.

Taipaleen terminaalit sijaitsevat Jyväskylässä ja Hämeenlinnassa sekä kuljettajien asemapaikat Järvenpäässä, Mäntässä ja Tampereella. Varastointi keskittyy tällä hetkellä pääosin Hämeenlinnaan. Tilanne Hämeenlinnassa on niin hyvä, että yritys laajentaa terminaaliaan tulevan talven aikana. Väläyttääpä toimitusjohtaja Timo Louhivaara myös Jyväskylän terminaalin kehittämistä.

”Olemme valmiita kasvattamaan varastointia myös Keski-Suomen asiakaskunnallemme”, vinkkaa Louhivaara uudesta yhteistyömahdollisuudesta.

Yhtiön liikenne painottuu Helsingin, Turun, Lahden, Hämeenlinnan, Tampereen, Seinäjoen ja Jyväskylän talousalueille. Taipale on osa suomalaista, valtakunnallista Kaukokiitoa-ketjua, joka on maan johtava yksityinen kuljetusjärjestelmä. Kaukokiidon omistavat suomalaiset perheyritykset Kuljetusliike Y. Auramaa Oy, Kuljetusliike Kantola & Koramo Oy, Kuljetusliike Ilmari Lehtonen Oy ja tietenkin Kuljetusliike Taipale Oy.

”Perheyritys tuo sen, että olemme paikallisesti läsnä ja päätöksenteko on lähellä. On eroa, onko yritys ulkomaisessa vai paikallisessa omistuksessa”, Louhivaara sanoo.

​​​​​​​Viime vuodet yritys on kasvanut voimakkaasti, ja viime tilikaudella liikevaihto kasvoi yli 30 miljoonaan euroon.

Sujuvan logistiikan taustalla prosessien ja tietojärjestelmien kehitystä

Autot liikkuvat yötä päivää seitsemänä päivänä viikossa. Logistiikka vaatii toimivat taustajärjestelmät. Muun muassa prosessien ja tietojärjestelmien kehittäminen takaa sujuvan ja laadukkaan asiakaskokemuksen aina loppukäyttäjälle asti.

”Esimerkiksi verkkokaupassa sähköinen puoli on tärkeä, jotta tarvittaessa pystytään integroimaan järjestelmiä osaksi asiakkaan omia prosesseja”, Louhivaara avaa.

Viime aikoina on ollut puhetta logistiikka-alan työvoimapulasta, mutta Taipaleella henkilöstötilanne on hyvä. Syynä menestykselle Louhivaara pitää yrityksen inhimillisiä arvoja sekä sitä, että perusasiat ovat kunnossa. Työntekijöitä arvostetaan ja työntekijöiden perheasiat huomioidaan. Työtyytyväisyyskyselyjen tulokset ovat parantuneet vuosi vuodelta.

”Osaltaan syy hyvään henkilöstötilanteeseen Keski-Suomessa on myös vahva yhteistyö paikallisten logistiikkakouluttajien, JAMKin ja Gradian, kanssa”, Louhivaara lisää.

Yritys investoi tulevaan

Taipale on menestyvä yritys, ja tästä syystä on pystytty investoimaan tulevaisuuteen. Liiketoimintaa tehdään omissa kiinteistöissä ja omalla kalustolla.

”Omistajat investoivat kiinteistöihin ja yrityksen kehittämiseen, ja näin luovat lisää työpaikkoja. Tämä on tyypillistä perheyrityksessä. Viime tilikausi oli hyvä, joten satsasimme lisää kalustoon”, Louhivaara kuvailee.

Ilmastoraportti ja liikenteen päästöt ovat puhuttaneet viime aikoina. Yritys sijoittaa vähäpäästöisempään kalustoon jatkuvasti. Vaihtoehtoisia kaluston käyttövoimia tutkitaan ja esimerkiksi kaasuautoja on jo otettu käyttöön. Vaikka kuljetusyritykset, kuten Taipale, haluavat toimia vastuullisesti, raskaalle kalustolle ei ole tarjolla vielä lähimainkaan yhtä kattavia ja toimivia vähäpäästöisiä ratkaisuja kuin henkilöautoille.

”On kuitenkin hyvä muistaa, että infran on oltava kunnossa, jotta esimerkiksi kaasuautoihin siirtyminen on mahdollista. Kaasuautomme liikennöivät pääkaupunkiseudulla, koska kaasun tankkaaminen siellä onnistuu paremmin kuin Keski-Suomessa”, Louhivaara sanoo.

Tällä hallituskaudella liikenteen rahoituksessa pääpaino on raideliikenteen kehittämisessä, mutta Louhivaara kuitenkin painottaa, ettei maantieliikenteen rahoitusta ja teiden parantamista voi unohtaa.

”On syytä muistaa, että esimerkiksi elintärkeät elintarvikekuljetukset liikkuvat kumipyörillä.”
Louhivaara muistuttaa, että liikenneyhteyksien sujuvuudella ja teiden kunnolla on merkitystä myös liikenteestä aiheutuvien päästöjen syntymisessä.

”Ympäristöteko olisi Vaajakosken pullonkaulan poistaminen, jotta paikallisesti ja Suomen läpi kulkeva sekä raskas että muu liikenne olisi sujuvaa. Näin päästöjä syntyisi vähemmän”, Louhivaara sanoo.


Timo Louhivaara. Kuva: Viivi Sakkara

Yrityksen ulkopuolelta perheyrityksen johtoon

Timo Louhivaara on ensimmäinen perheen ulkopuolinen toimitusjohtaja ja hoitanut pestiään kohta kolme vuotta. Ennen Taipaleelle siirtymistä Louhivaara työskenteli Aidonilla yli kymmenen vuotta. Hänellä on kokemusta liiketoiminnan johtamisesta eri sektoreilla, kuten talousjohtamisesta, tuotannosta ja logistiikasta sekä ennen Aidonia myös myynnistä.

”Talo on täynnä logistiikkaosaamista, joten pystyn tuomaan yritykseen enemmän tiimijohtamista. Perheyrityksessä on vahva kulttuuri, kun on toimittu 75 vuotta”, Louhivaara kuvailee.

Yrityksellä on ollut aiemmin kolme omistajaa, mutta tänä keväänä tehtiin osittainen sukupolvenvaihdos. Omistajakunta laajeni kolmannessa polvessa.

Louhivaara on toiminut Liikenne- ja aluerakennevaliokunnan puheenjohtajana ja Keski-Suomen hallituksessa vuodesta 2021 lähtien. Louhivaara ja Kuljetusliike Taipale Oy seisovat Keski-Suomen kauppakamarin päivitettyjen arvojen (vaikuttaja, tekijä, vastuullinen ja luotettava) takana. Keski-Suomen kauppakamari haluaa tehdä myös omistajuutta ja yrittämistä näkyväksi ja myönteiseksi tarinoiden kautta.

Juttu on julkaistu alun perin Kauppakamari-lehdessä numerossa 3/2021.


Juttu on osa juttusarjaa, jossa kauppakamarin päivitettyä strategiaa - Yrittäjyyden, markkinatalouden ja Keski-Suomen kasvun puolesta - tuodaan esille tarinoiden kautta.