Puunkorjuu on työtä, joka ei karkaa ulkomaille

Metsäteollisuudessa kaikki saa alkunsa metsästä, ja puunkorjuun alalla tulevaisuus näyttääkin valoisalta. Kokonaisvaltaista puunkorjuun palvelua tarjoava Metsä-Multia Oy on viidessätoista vuodessa lähes kymmenkertaistanut kapasiteettinsa, ja palkittu yritys uskoo uusien puualan investointien tuovan lisää kasvun mahdollisuuksia.

METSÄ-MULTIA OY sai alkunsa kahden koneyrittäjän yhdistäessä voimansa vuonna 1977. Pienestä yrityksestä on kasvanut toimija, jonka asiakkaista löytyy suuria kansainvälisiä yrityksiä. Kasvua on tullut tasaiseen tahtiin perustamisvuodesta lähtien, mutta varsinaiseen lentoon kasvu lähti sukupolvenvaihdoksen jälkeen 2000-luvulla.

KESKI-SUOMEN NUORINA YRITTÄJINÄ sekä Keski-Suomen maakunnallisella yrittäjäpalkinnolla palkittujen veljesten Aki ja Kai Laajan omistuksessa Metsä-Multia on laajentanut määrätietoisesti toimintaansa, ja nyt 40-vuotias yritys työllistää 70 metsäalan ammattilaista keskisen Suomen alueella. Ala on 1970-lukuun nähden kulkenut huimaa vauhtia eteenpäin koneellistumisen ja sähköisen tiedonkulun ansiosta, mutta tärkeintä on edelleen osaava ja sitoutunut henkilöstö.

– Kyse on suorittavasta alasta, ja työntekijöiden jaksamisesta pitää huolehtia. Koneita saa kaupastakin, osaavaa henkilöstöä ei, Aki Laaja kertoo kehuen keskisuomalaista osaamista.

KANSALLISET TALOUDEN HEILAHDUKSET tuovat haasteita, mutta metsäalan pudotus on ollut loivaliikkeistä.

Metsä-Multia pyrkii pysymään etulinjassa jatkossakin. Uusien metsäteollisuusinvestointien, kuten Äänekosken tehtaan, myötä työmäärän odotetaan tuovan lisää kasvun mahdollisuuksia ja vuotuisen hakkuumäärän kasvattamiseen on potentiaalia.

TYÖMAANA ON KOKO KESKI-SUOMI aina Savon rajaa ja Pieksämäkeä myöten. Keskisuomalainen identiteetti asuukin vahvasti yrityksessä, ja Metsä-Multia tuo ylpeästi hyvinvointia ja vaurautta maakuntaan. – Puunkorjuu on ammattiala, jota ei voi siirtää ulkomaille. Puu kasvaa täällä, ja työpaikat ovat ja pysyvät siellä missä metsätkin, Keski-Suomessa, Laaja toteaa.

aki.laaja@metsa-multia.fi
Perustettu: 1977