EK:n suhdannebarometri: Keski-Suomen yritysten suhdannenäkymät varovaisia

Yöpuu Yhtiöllä alkuvuosi on sujunut hyvin, ja kesäkin näyttää valoisalta. Kuvassa Yöpuu Yhtiön toimitusjohtaja Aino Pärnänen.

Keski-Suomen yritykset arvioivat suhdannetilanteen jatkaneen heikkenemistään vuoden 2024 alussa, ilmenee tuoreimmasta EK:n suhdannebarometrista. Tuotanto ja myynti supistuivat ensimmäisellä neljänneksellä. Henkilökuntaa jouduttaneen vähentämään heikon kysynnän myötä. Suhdanneodotukset kesää kohden ovat varovaisia, saldoluku -17.

EK:n suhdannebarometrin mukaan Keski-Suomen yritysten suhdannetilanne oli huhtikuussa 2024 selvästi tavanomaista vaisumpi, saldoluku -45 (tammikuussa -35). Lähikuukausien suhdanneodotukset ovat varovaisia ja tilanteen ennakoidaan heikkenevän yhä hieman (saldoluku -17). Tammikuussa tehdyssä suhdannetiedustelussa vastaava saldoluku oli -14.

Suhdanteiden paranemista ennakoi huhtikuussa 7 prosenttia vastaajista ja 24 prosenttia yrityksistä arvioi suhdanteiden olevan laskusuunnassa. Keski-Suomen suhdannenäkymät ovat aavistuksen koko maan keskiarvoa harmaammat.

”Suhdannenäkymät ovat harmaat koko Suomessa eikä Keski-Suomi tee siinä poikkeusta. Vaikka epävarmuutta on ilmassa, on mieli pidettävä positiivisena. Uskoa on, että piristymistä tapahtuu syksyä kohti”, sanoo Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtaja Ari Hiltunen.

Tuotanto ja myynti pienenivät hieman tammi-maaliskuun aikana. Tuotannon odotetaan vähenevän hieman lähikuukausien kuluessa kausivaihtelu huomioon ottaen. Tammi-maaliskuussa henkilökunnan määrä pieneni. Henkilökunnan määrän arvioidaan vähenevän vähän keväällä kausitekijät huomioon ottaen.

Heikko kysyntä oli huhtikuussa yleisin tuotannon kasvun este 54 prosentin osuudella. Ammattityövoiman puute oli ongelmana 16 prosentilla vastaajista. Kannattavuuden heikentyminen oli melko yleistä.

Rakennusalan yritys Mika Ässämäki Oy:n toimitusjohtaja Mika Ässämäki kertoo, että yrityksellä on vaikeasta suhdanteesta huolimatta riittänyt työtä. Tilauskanta on kuitenkin tavanomaista lyhyemmälle ajanjaksolle. Korkeat korot ja ihmisten epävarmuus omista työpaikoistaan heijastuu Ässämäen mukaan edelleen omakotitalorakentamiseen.

”Tavallisesti tässä vaiheessa kevättä urakat ovat olleet tiedossa seuraavaan kevääseen asti, mutta nyt työmaita on tiedossa puoli vuotta eteenpäin. Olo on kuitenkin toiveikas, että lisää työtä on loppusyksystä luvassa. Positiivisella mielellä menemme eteenpäin”, Ässämäki kuvailee.

Jyväskyläläinen Rakennuspalvelu Mika Ässämäki Oy tarjoaa ammattitaitoista palvelua rakentamiseen, remontointiin ja saneeraukseen yli 30 vuoden kokemuksella. Pääasiallisina työkohteina yrityksellä ovat Lammi-kivitalot sekä huoneisto-, keittiö- ja kylpyhuoneremontit sekä maalausurakat. Yritys tekee saneerauksia myös julkiselle sektorille. Yritys työllistää seitsemän vakituista työntekijää, sesonkiaikana tuplasti.

Ksteelin toimitusjohtaja Petri Mikkola kuvailee teollisuusalan tilannetta normaalia rauhallisemmaksi. Teräksen hinta on vakiintunut, vaikka onkin vielä hieman koronaa edeltävää aikaa korkeammalla tasolla. Taantumasta huolimatta yritykselle kuuluu hyvää.

”Uskoa on, että piristymistä tapahtuu syksyä kohti mentäessä, kun korkojen ennakoidaan laskevan”, Mikkola arvioi.

Ksteel Oy on metalliteollisuuden alan yritys, joka myy teräksisiä tuotteita laidasta laitaan. Yritys työllistää vakituisesti viisi työntekijää.

Yöpuu Yhtiöllä alkuvuosi on sujunut hyvin. Yhtiön toimitusjohtaja Aino Pärnäsen mukaan Jyväskylän isot messut ja tapahtumat ovat vaikuttaneet erittäin positiivisesti kysyntään niin hotelleissa kuin ravintoloissakin.

”Kesä näyttää tällä hetkellä jo oikein hyvältä, Jyväskylässä on useita isoja tapahtumia kuten keskustan puoluekokous, itä-länsi-pesäpalloturnaus, kuninkuusravit ja tietysti rallit. Nämä kaikki tapahtumat tuovat kaupunkiin paljon majoittujia”, Pärnänen kertoo.

Pärnäsen mukaan syksyä on vielä vaikea ennustaa, sillä koronan jälkeen isojenkin tilaisuuksien varausjänne on lyhentynyt huomattavasti.

”Nykyisin isojakin, yli 100 hengen tilaisuuksia varataan hyvin myöhään. Tämä osaltaan hankaloittaa työvuorosuunnittelua ja ennustamista”, Pärnänen jatkaa.

Yleinen epävarmuus ja lakot ovat vaikuttaneet toimintaan yleisesti matkailu- ja ravintola-alalla. Pärnänen kertoo, että lakot viivästyttivät kuormien tuloa, mikä osaltaan vaikutti siihen, että ennakointi tilauksien teossa oli erityisen tärkeää.

”Myös peruutuksia tuli alkuvuonna lakkojen takia, kun kulku Jyväskylään esimerkiksi pääkaupunkiseudulta vaikeutui huomattavasti”, Pärnänen toteaa.

Yöpuu Yhtiössä on huomattu, että spontaani ravintolaan meno on vähentynyt alkuvuoden aikana ja sitä suunnitellaan pidempään.

”Perjantait ovat selkeästi hiljentyneet, se kun on yleinen etätyöpäivä. Tämä ilmiö ei koske vain meitä Jyväskylässä, vaan laajasti koko ravintola-alaa. Kulutus keskittyy lauantaille, mikä osaltaan aiheuttaa sen haasteen, kun kaikki haluavat tulla samana päivänä ja paikkoja on tietysti rajallinen määrä”, Pärnänen kertoo.

Yöpuu Yhtiö työllistää tällä hetkellä 110 työntekijää, tämän lisäksi osa-aikaisia ja kesätyöntekijöitä. Yöpuu Yhtiö pyörittää Hotelli Yöpuuta, Hotelli Versoa ja Bistro Kirkkopuistoa Jyväskylässä. Helmikuussa valmistui Hotelli Versoon uusi, täysin remontoitu Päijänne-teemainen huonekerros. Yhtiö jatkaa tänä vuonna nykyisiin toimipaikkoihin investointia. Suunnitelmissa on muun muassa remontoida Hotelli Yöpuusta muutamia huoneita. Ravintoloihin innovoidaan uusia tapahtumia, joista hyvinä ja erittäin suosittuina esimerkkeinä Versossa järjestettävät Jazzia & Samppanjaa ja Verson Visa sekä Bistron kesäiset terassikonsertit.