Kauppakamarien ilmastokysely: Trumpin toimet eivät hetkauta keskisuomalaisten yritysten ilmastotoimia

Yhdysvaltain presidentti Donald Trumpin kielteinen suhtautuminen ilmastotoimiin ja vetäytyminen Pariisin ilmastosopimuksesta ei juuri ole muuttanut Keski-Suomen yritysten suuntaa ilmastotoimissa. Kauppakamarien ilmastokyselyyn vastanneista keskisuomalaisista yrityksistä 76 prosenttia kertoo, ettei Trumpin toimilla ole vaikutusta.

Kuusi prosenttia yrityksistä sanoo Trumpin politiikan hidastavan tai vähentävän ilmastotoimia. Pieni osa yrityksistä, kaksi prosenttia vastanneista kertoo Trumpin politiikan nopeuttavan tai lisäävän ilmastotoimia.

Myöskään EU:n kestävyyssääntelyn keventämisellä ei arvioida olevan suuria muutoksia yritysten ilmastotoimille. Kaksi prosenttia kyselyyn vastanneista keskisuomalaisista yrityksistä arvioi muutosten hidastavan tai vähentävän ilmastotoimia, kun taas neljä prosenttia yrityksistä katsoi ilmastotoimien nopeutuvan tai lisääntyvän.

Vastuullisuus ja mainevaikutukset kärkisyitä ilmastotoimille

Tärkein syy yritysten ilmastotoimille on vastuullisuus. Näin vastaa 63 prosenttia kyselyyn vastanneista yrityksistä. Toiseksi tärkeimmäksi syyksi on noussut toimien positiivinen vaikutus yrityksen maineeseen. Vastaajista 31 prosenttia kertoo ilmastotoimien vahvistavan yrityksen mainetta ja 29 prosenttia yrityksistä kertoo omistajien vaativan ilmastoimia.

”Keski-Suomen yritykset osoittavat sitoutumista ilmastotyöhön. Yritykset ymmärtävät, että vastuullisuus ja ilmastotoimet eivät ole vain globaaleista suhdanteista riippuvaisia, vaan keskeinen osa kilpailukykyä ja kestävää kasvua. Ilmastotoimet nähdään yhä useammin mahdollisuutena sekä taloudellisesti että maineen kannalta, mikä näkyy konkreettisina tekoina esimerkiksi energia- ja materiaalitehokkuuden parantamisessa”, sanoo Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtaja Ari Hiltunen.

Keski-Suomen yritykset tekevät aktiivisesti ilmastotoimia. Energiatehokkuuden parantaminen nousi kärkeen ilmastotoimissa (66 prosenttia vastaajista). Jätteiden lajittelua ja hyödyntämistä kehittää 57 prosenttia vastanneista, ja materiaalitehokkuuden parantamiseen tähtääviä toimia tekee 49 prosenttia. 47 prosenttia vastaajista ostaa päästötöntä energiaa.

Yhä useampi asettanut päästövähennystavoitteet

Keskisuomalaisista yrityksistä 40 prosenttia kertoi asettaneensa päästövähennystavoitteet. Koko Suomen mittakaavassa kyselyyn vastanneista suuryrityksistä jo 91 prosenttia on asettanut päästövähennystavoitteita.

”Suuret yritykset ovat ilmastotoimissa etukenossa. Tämä vaikuttaa myös pk-yrityksiin arvoketjujen kautta, mikä osaltaan selittää yritysasiakkaiden vaatimusten nousua ilmastotoimien ajurina. Myös julkisissa hankinnoissa ilmaston merkitys on korostunut aiempaan verrattuna”, sanoo Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Teppo Säkkinen.

Keski-Suomen yrityksistä yli puolet, 51 prosenttia, arvioi ilmastotoimien olevan taloudellisesti kannattavia pitkällä tai jo lyhyellä aikavälillä. 20 prosenttia kuitenkin nosti esiin toimien myös lisäävän kustannuksia.

Yritysasiakkaiden lisäksi ilmastotoimia vaaditaan yhä useammin myös julkisissa hankinnoissa. Julkisiin kilpailutuksiin osallistuvista yrityksistä 26 prosenttia kertoi, että kilpailuun osallistumisen edellytyksenä on ilmastotoimet.

Kysely tehtiin kauppakamarien jäsenyrityksille 8–14.4. ja siihen vastasi 1073 yritystä eri toimialoilta ja eri puolilta Suomea. Kysely tehtiin sähköpostikyselynä ja siihen pystyi vastaamaan vain kerran. Edellisen kerran vastaavan kysely toteutettiin vuonna 2023. Keskisuomalaisia yrityksiä vastasi kyselyyn 49.

Lisätietoja

Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtaja Ari Hiltunen, p. 040 058 3210 ari.hiltunen@kskauppakamari.fi

Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Teppo Säkkinen, p. 050 516 2868 teppo.sakkinen@chamber.fi
​​​​​​​