Keski-Suomen Aikajana 3/2018: Keski-Suomen talouskasvu kiihtyi talven 2018 aikana – kasvu kovempaa kuin koko Suomessa

Keski-Suomen talouskasvu kiihtyi alkuvuonna. Yritysten yhteenlaskettu liikevaihto kasvoi Keski-Suomessa tammi–maaliskuussa 7,5 prosenttia ja koko Suomessa 5,4 prosenttia. Viime vuonna Keski-Suomen kasvuluvut olivat koko maata heikommat, joten kevään kovat luvut olivat positiivinen yllätys.

Kasvun veturina teollisuus

Tuoreimman Keski-Suomen Aikajanan mukaan kasvun kärjessä oli tällä kertaa teollisuus, jonka liikevaihto kasvoi Keski-Suomessa 12,1 prosenttia. Koko maassa teollisuuden kasvu jäi 5,8 prosenttiin. Lähes yhtä vahvaan kasvuun teollisuuden kanssa ylsivät KIBS-alat eli osaamisintensiiviset liike-elämän palvelut 9,9 prosentilla.

Nousukausi on yleensä alkanut teollisuusvetoisesti, minkä jälkeen palvelut ja rakentaminen ovat päässeet kasvu-uralle. Nykyisestä lamasta on noustu palvelut ja rakentaminen edellä. Nyt myös teollisuus on päässyt hyvään kasvuun.

Rakentamisessa kasvua oli 8,5 prosenttia eli enemmän kuin koko maassa (5,7 prosenttia). Rakentamisen kovia lukuja selittää muun muassa uuden sairaalan rakentaminen, liikenneinfran rakentaminen Äänekosken seudulla sekä Jyväskylän varsin raju asuntorakentaminen.

Palvelut puolestaan kasvoivat Keski-Suomessa 5,5 prosenttia ja koko maassa 4,9 prosenttia, eli tälläkin toimialalla kasvua oli enemmän kuin koko maassa. Sen sijaan kaupan alalla Keski-Suomen kasvu oli vain 1,1 prosenttia, kun koko Suomessa kaupan liikevaihdot kasvoivat 4,2 prosenttia. Kaupan alalla on menossa iso rakennemuutos, jossa esimerkiksi verkkokauppa haastaa perinteiset kauppaliikkeet.

Vienti vetää

Vienti kasvoi Keski-Suomessa 11,7 prosenttia alkuvuodesta, kun se koko maassa kasvoi 9,2 prosenttia. Viennin osalta kuitenkin jäätiin vuodesta 2017, jolloin kasvua oli Keski-Suomessa kokonaisuudessaan 17,0 prosenttia. Kovimmat kasvuluvut löi pöytään vientivetoinen teknologiateollisuus, joka lisäsi liikevaihtoa viime vuoteen verrattuna 16,8 prosenttia.

Äänekosken seutu ykkösenä

Äänekosken seutu nousi Keski-Suomen ykköseksi, sillä siellä liikevaihdot kasvoivat peräti 16,5 prosenttia. Luvuissa näkyy selvästi biotuotetehtaan vaikutus. Hyvänä ja yllättävänä kakkosena oli Jämsän seutu, jossa liikevaihdot kasvoivat teollisuusvetoisesti 7,8 prosenttia. Kolmannella sijalla oli Jyväskylä, jonka kasvu oli 7,3 prosenttia. Muilla seuduilla jäätiin huomattavasti alle maan keskiarvon.

Henkilöstömäärät kasvussa

Yritysten liikevaihtojen kasvun myötä myös henkilöstömäärät lisääntyivät vuoden ensimmäisellä neljänneksellä yhteensä 3,3 prosenttia. Kasvu on vaikuttanut positiivisesti työllisyyteen jokaisella toimialalla, ja siksi työttömyys laskee hyvää vauhtia. Eniten kasvua oli Jyväskylän seudulla (4,1 prosenttia) ja Äänekosken seudulla (3,2 prosenttia). Toimialoista parhaiten työllistivät KIBS-alat (kasvua 9,8 prosenttia) ja matkailu (kasvua 9,7 prosenttia). Teollisuuden työpaikat lisääntyivät 5,7 prosenttia ja palveluiden 5,5 prosenttia.

Katso Keski-Suomen Aikajana kokonaisuudessaan.

Keski-Suomen Aikajana kuvaa ja analysoi Keski-Suomen maakunnan yritystoimintaa ja aluetaloutta tuoreilla, luotettavilla ja havainnollisilla indikaattoreilla. Aikajana 3/2018 kuvaa talouden kehitystä vuodesta 2010 vuoden 2018 maaliskuun loppuun. Aikajana ilmestyy neljä kertaa vuodessa. Sen tuottavat Keski-Suomen liitto, Keski-Suomen kauppakamari, Jyväskylän kaupunki, Jämsek Oy, Keulink Oy, Ääneseudun Kehitys Oy, Witas Oy, Kehittämisyhtiö Karstulanseutu Oy sekä SSYP Kehitys Oy. Seuraava Aikajana julkaistaan lokakuun alussa.