Keski-Suomen Aikajana II/2024: Talous painui alkuvuonna, mutta orastavaa kasvua on näkyvissä

Talouden vaatimaton kehitys jatkui odotetusti alkuvuonna 2024. Tammi-kesäkuussa Keski-Suomen yritysten yhteenlaskettu liikevaihto oli 2,5 % edellisvuoden vastaavaa aikaa heikompi. Talouden heikkous on laaja-alaista, mutta erityisesti rakentamisen alan vaikeudet ovat jarruttaneet kehitystä. Orastavaa käännettä on havaittavissa vuoden 2024 toisella neljänneksellä.

Pohjakosketus takana, hentoja merkkejä paremmasta

Päätoimialoista vain yksityiset palvelut kasvattivat liikevaihtoaan tammi-kesäkuussa 2024. Rakentamisen alalla liikevaihdon jyrkkä lasku jatkui. Teollisuudessa ja kaupan alalla liikevaihdon lasku oli maltillisempaa.

Yksityisten palvelualojen liikevaihto oli alkuvuonna Keski-Suomessa 3,1 %:n kasvussa (koko maassa 1,4 %). Kaupan alalla yritysten yhteenlaskettu liikevaihto laski Keski-Suomessa 1,8 % ja koko maassa 2,8 %. Vaikka kuluttajien arvio oman talouden tilasta on hieman kohentunut, ovat kulutusaikeet edelleen vaatimattomia ja työttömyyden uhka huolestuttaa. Tämä heijastuu sekä kauppaan että palvelualoille.

Keski-Suomen teollisuusyritysten vuoden 2024 alkupuolen liikevaihto laski 4,9 % edellisvuodesta, kun koko maassa laskua kirjattiin 8,4 %. Yritysten yhteenlaskettu vientiliikevaihto laski 6,1 %. Laskua vuoden ensimmäisellä neljänneksellä syvensivät poliittiset työtaistelutoimet. Teollisuudessa luottamus tulevaan on hiukan vahvistunut ja tuotannon ennakoidaan lisääntyvän hitaasti syksyn aikana. Tuleva kehitys riippuu paljon euroalueen ja muiden tärkeiden vientimarkkinoiden kehityksestä.

Rakentamisen alan yritysten vaikeudet jatkuivat alkuvuonna 2024, jolloin liikevaihto laski Keski-Suomessa 10,8 % ja koko maassa 9,8 % edellisvuoden vastaavasta ajasta. Vaikka rakentamisen alan pahin syöksy näyttäisi olevan takana päin, on toipuminen hidasta ja luottamus alalla edelleen heikkoa.

Vuoden 2024 toisen neljänneksen tiedot tukevat näkemystä, että suhdanteen pohja on ohitettu. Talouden odotetaan piristyvän ensi vuotta kohden. Tämä edellyttää vientimarkkinoiden piristymistä sekä korkojen laskun välittymistä taloudelliseen toimeliaisuuteen ja edelleen rakentamisen alalle. Yleistä epävarmuutta talouteen luovat geopoliittiset jännitteet ja kriisit.

Talouden heikkous heijastui työmarkkinoille

Yritysten henkilöstömäärän kehitys jatkui talouden heikentyneistä suhdanteista huolimatta pitkään varsin hyvänä, mutta kääntyi laskuun vuoden 2023 lopulla. Vuoden 2024 alkupuoliskolla yritysten henkilöstömäärä laski Keski-Suomessa 1,4 % ja koko maassa 1,3 %. Henkilöstömäärä väheni kaikilla päätoimialoilla, mutta erityisen rajua lasku on ollut rakentamisen alalla.

Työmarkkinat reagoivat niin positiivisiin kuin negatiivisiinkin talouden käänteisiin viiveellä, joten selvästi parempia merkkejä nähtäneen vasta ensi vuoden puolella.

Pienellä Joutsan seudulla kasvua, muilla seuduilla liikevaihto laski

Seuduittain tarkasteltuna tammi-kesäkuussa 2024 liikevaihto kasvoi edellisvuodesta vain Joutsan seudulla (12,2 %). Eniten talouden viilentymisestä on kärsinyt Keuruun seutu, missä yritysten liikevaihto laski 13,8 %. Saarijärvi-Viitasaaren seudulla yritysten yhteenlaskettu liikevaihto laski 6,2 %, Jämsän seudulla 3,8 %, Äänekosken seudulla 2,7 % ja Jyväskylän seudulla 1,6 %. Toiveikkuutta tulevaan toi vuoden toinen neljännes, jolloin yritysten liikevaihto kasvoi Joutsan seudun lisäksi Äänekosken, Jämsän ja Jyväskylän seuduilla.

Henkilöstömäärä oli alkuvuonna kasvussa Joutsan ja Äänekosken seuduilla, kun muille seuduille kirjattiin laskua.

Lue aineisto kokonaisuudessaan: Keski-Suomen Aikajana 2/2024

Seuraava Keski-Suomen Aikajana julkaistaan huhtikuussa 2025, jolloin tarkastellaan maakunnan elinkeinoelämän kehitystä koko vuoden 2024 osalta.

Aikajanan tuottavat Keski-Suomen liitto, Keski-Suomen kauppakamari, Jyväskylän kaupunki, Jämsän kaupunki, Keulink Oy, Äänekosken kaupunki, Witas Oy, Kehittämisyhtiö Karstulanseutu Oy sekä Saarijärven kaupunki.

Lisätiedot:

Kirsi Mukkala