Keski-Suomen kauppakamari erittäin turhautunut uusiin rajoituksiin

Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtaja Ari Hiltunen. Kuva: Matias Ulfves

Keski-Suomen kauppakamarin mielestä rajoitukset kohtelevat yrityksiä epäreilusti. Koska koronarajoitukset ja niihin liittyvät asiat muuttuvat nopeasti, suotavaa olisi, että tuki yrityksillekin tulisi nopeasti. Uudella kustannustukikierroksella on otettava huomioon kaikki toimialat ja liikevaihtorajaa on madallettava.

Vieläkin on epäselvää, miten rajoitukset vaikuttavat eri yrityksiin.

”Rajoitukset ovat sekavia, niissä ei pysy perässä ja reagointiaika jää tosi lyhyeksi. Onko rajoittajana paikallinen koronanyrkki, AVI, valtioneuvosto vai kuka? On viime metreille asti epäselvää, tuleeko millaisia rajoituksia ja miten yritysten täytyy toimia rajoitusten tullessa voimaan. Se taas on kestämätöntä yritysten toiminnalle”, Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtaja Ari Hiltunen sanoo.

Lyhyt reagointiaika tarkoittaa esimerkiksi sitä, että yt-menettelyn takia henkilöstöä ei voi lomauttaa nopeasti.

”Palkkaa on maksettava, vaikka paikka olisi kiinni ja rajoitukset päällä. Tilaukset ja työvuorolistat on jo tehty. Tuloja ei ole mutta menoja senkin edestä. Säästöt on syöty moneen kertaan pandemian aikana, ja vaikeat ajat ovat jälleen edessä monella yrityksellä”, Hiltunen harmittelee.

Käynnissä olevan kustannustuen viidennen hakukierroksen tarkastelujakso osuu viime kesään, joka oli monelle yritykselle hyvä. Siitä ei siis ole nopeaa apua tähän tilanteeseen.

”Koronarajoitukset ja niihin liittyvät asiat muuttuvat nopeasti, joten suotavaa olisi, että tuki yrityksillekin tulisi nopeasti. Kustannustuki on yksi hyvä keino, mutta sitä pitäisi nopeuttaa tai keksiä uusia työkaluja”, Hiltunen painottaa.

Hiltunen muistuttaa, että nyt rajoitusten vuoksi monet yritykset menettävät vuoden tärkeimmät myyntisesonkinsa.

”Kustannustukikierroksella tukea voi saada takautuvasti palkka- ja vuokrakuluihin, mutta menetettyjä, vuoden tärkeimpiä myyntejä tuki ei korvaa”, Hiltunen sanoo.

Hiltunen huomauttaa, että rajoitukset heijastuvat muihinkin kuin niihin yrityksiin, joita rajoitukset koskevat. Asiakkaiden määrän vähenemistä on tapahtunut esimerkiksi erikoiskaupassa.

”Uudella kustannustukikierroksella on otettava huomioon kaikki toimialat ja liikevaihtorajaa on madallettava entisestään”, Hiltunen painottaa.

Keski-Suomen kauppakamarin mielestä rokotekattavuutta on saatava nostettua, jotta päästään ulos rajoituksista ja normaalimpaan yhteiskuntaan.

”Jos jotain positiivista etsii, niin on hyvä asia, että työterveys otetaan mukaan kolmansiin rokotuksiin.”

Keski-Suomen kauppakamari korostaa yritysten yhteiskunnallista merkitystä. Yritysten kantaa ei voi siten vähätellä.

”Terveydellinen näkökulma on tärkeä, mutta yrityksiä ei voi jättää selviytymään tilanteesta yksin. Elinkeinoelämää ei pidä unohtaa ja yrityksiä on autettava vaikean tilanteen yli”, Hiltunen sanoo.