Koronan vaikutukset jäivät vähäisiksi Digitalisaatio ja uusi liiketoiminta -valiokunnan yrityksissä – hyviä uutisia satelee

Digitalisaatio ja uusi liiketoiminta -valiokunnan puheenjohtaja Anssi Kuoppala

Keski-Suomen kauppakamarin Digitalisaatio ja uusi liiketoiminta -valiokunnan 17.6. kokouksen keskusteluissa ilmeni, että koronan vaikutukset jäivät valiokunnan yrityksissä melko vähäisiksi. Monilla IT-alan yrityksillä on positiivisia uutisia, ja rekrytointejakin on käynnissä.

Jyväskyläläinen Midare Oy on myynyt keskiviikkona tehdyllä liiketoimintakaupalla Samsung-mobiililaitteiden huoltamiseen liittyvän liiketoimintansa valiokunnan puheenjohtajalle Anssi Kuoppalalle. Kuoppalan yhtiö toimii jatkossa Samsungin valtuutettuna kumppanina Suomessa. Sillä on omat toimipisteet Jyväskylässä, Tampereella ja Vantaalla. Noin 20 työntekijää siirtyy Midarelta Kuoppalalle vanhoina työntekijöinä.

Valiokunnan yrityksen Telian 5G-verkko laajenee Jyväskylässä ja Keski-Suomessa. Jyväskylä oli yksi ensimmäisiä kaupunkeja, joissa Telian 5G-verkko avautui jo viime vuoden puolella. Alkuvuoden aikana eri puolilla Jyväskylää vahvistunut verkko ulottuu nyt keskustan lisäksi Palokasta Laajavuoreen ja Huhtasuolta Keskussairaalan ja Keljon alueelle. Seuraavia 5G-paikkakuntia Keski-Suomessa ovat Jämsä ja Laukaa.

– 5G-verkkomme peitto laajenee vauhdilla. Samalla laitteiden suosio ja valikoiman laajentuminen eri hintaisiin vaihtoehtoihin kertoo siitä, että 5G-aika on nyt jokaisen käyttäjän ulottuvilla, Telian paikallisjohtaja Milla Hänninen kertoo Keskisuomalaisessa.

Kumura yhdisti voimansa tamperelaisen Pasaati Oy:n ja espoolaisen Digioiva Oy:n kanssa. Toiminta jatkuu Kumura-nimellä ja brändillä, ja Mikko Saastamoinen jatkaa yhtiön toimitusjohtajana. Kumura työllistää jatkossa lähes 20 henkilöä ja kuuluu Suomen ICT-projektijohtamiseen erikoistuneista yrityksistä kärkikolmikkoon.

Jyväskyläläisen Musicinfon artistien Kiinan tilastoissa näkyy selvä piikki koronakevään myötä: yhtiön artisteilla oli koko viime vuoden aikana yhteensä 200 miljoonaa kuuntelijaa, kun tänä vuonna kuuntelijoita on ollut jo yli 300 miljoonaa.

Yritys vie jatkossa Kiinaan myös suomalaista elokuvamusiikkia. Yrittäjä Kari Halttunen painottaa tätä isoksi päänavaukseksi.

– Tarkoitus on saada suomalainen elokuvamusiikki ja säveltäjien sävellyksen soimaan kiinalaisissa elokuvatuotannoissa, sanoo Halttunen Keskisuomalaisessa.

Jyväskyläläisen Pengonin perustaja Joni Borgström kertoo, että se on jättäytynyt pois yrityksen operatiivisesta työstä, ja täten toimii nyt yhtiön hallituksessa ja omistajana. Uutena toimitusjohtajana on aloittanut Ari Tolonen. Borgström kertoo, että koronalla ei ole ollut juurikaan vaikutuksia yrityksen toimintaan.

Suomen Yrityskehityksen Jukka Valkonen kertoo, että koronakevät on saanut aikaan yrityksissä digiloikan. Esimerkiksi ensimmäistä kertaa digitaalisesti järjestetty Suomen Yrityskehityksen rahoituspaneeli onnistui hyvin.

Keskisuomalaisen hallituksen puheenjohtaja Leena Hautsalo kertoo, että nettilehtien lukeminen on noussut voimakkaasti keväällä. Koronapandemia on edesauttanut digiloikkaa sen saralla.

Jyväskylän yliopistolta Ari Hirvonen kertoo, että valintakokeet saatiin hyvin maaliin etäkokeiden aiheuttamista haasteista huolimatta. Avoin yliopisto on avannut ilmaisia kursseja, joita kuka vain voi opiskella kesän aikana. Syksylle Jyväskylän yliopisto lisää sekä kandidaatti- että maisterikoulutukseen 164 aloituspaikkaa, joista suurin osa informaatioteknologian tiedekuntaan, 72 paikkaa. Syyslukukauden opetukseen valmistaudutaan yliopistossa hybridimallilla.

Secappin liikevaihto on kasvanut noin 65% vuoden ensimmäisen 5 kuukauden aikana verrattuna vuodenvaihteen tilanteeseen. Työntekijöitä yrityksellä on nyt 19 ja kolme rekrytointia alkaa kesän jälkeen. Lisäksi Secapp on valittu International Venture Academyn finaaliin, Energiateollisuuden gamechangereiden joukkoon kolmella eri mantereella sekä 50 firman joukkoon maailmasta, jotka voivat auttaa Itä-Afrikan maiden terveydenhuoltoa. Lisäksi se on valittu Short listatun 16 firman joukkoon, jotka voivat tehostaa Singaporen ja muiden Aasian maiden terveydenhuoltoa. Australiaa ja ja Etelä-mannerta lukuunottamatta yrityksellä on siis pelinavauksia ympäri maailmaa, ja jälleenmyyjiä ja kumppaneita sillä on nyt 15, kertoo toimitusjohtaja Kari Aho sähköpostin välityksellä.

Onnittelut valiokuntalaisille hyvistä uutisista!

Lue lisää Keskisuomalaisesta, linkit artikkeleihin: