Lupabyrokratia seisottaa PK-yritysten investointeja

Viranomaislupiin liittyvä byrokratia viivästyttää PK-yritysten investointeja. Valtakunnan laajuisesti investoinnit ovat byrokratian takia takkuilleet kahdeksalla prosentilla PK-yrityksistä viime ja tämän vuoden aikana, selviää kauppakamarien PK-hallitusbarometrista. Keski-Suomen osalta 11,4 prosenttia yrityksistä ilmoitti samasta ongelmasta

“Viivästyneet tai peruuntuneet investoinnit vaihtelevat Keski-Suomessa arvoltaan 100 000 eurosta 5 miljoonaan euroon. Hallitusohjelman lupaukset lupien sujuvoittamisesta on pantava pikaisesti täytäntöön”, vaatii Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtaja Uljas Valkeinen.

Valtakunnallisesti viivästyksen syiksi raportoitiin useimmiten kaavoituksen (44 prosenttia) sekä rakennuslupiin (34 prosenttia) ja ympäristölupiin (24 prosenttia) liittyvät ongelmat. Keski-Suomen alueella syyksi korostui etenkin kaavoitus (60 prosenttia) ja rakennusluvat (40 prosenttia).

Valkeinen huomauttaa, että investointieurot ovat pois talouden kierrosta ja työllisyydestä.

“Ongelma koskee koko Suomea. Yritykset kaikkialta Suomesta kertoivat viivästyksistä. Useita yli 5 miljoonan euron investointeja raportoitiin viivästyneen sekä Etelä-Savossa, Helsingin seudulla, Kuopiossa, Oulussa, Pohjanmaalla, Tampereella että Turussa.”

Byrokratia takkuaa, investointihalukkuutta löytyy

Samassa kyselyssä ilmeni, että investointihalukkuutta kuitenkin PK-yrityksiltä löytyy. 41 prosenttia Keski-Suomen alueelta vastanneista PK-yrityksistä kertoo käynnistävänsä uutta liiketoiminta-aluetta ja 33,3 prosenttia suunnittelee muuta merkittävää investointia.

“PK-yritysten investointihalukkuus on kasvussa kahden vuoden takaiseen verrattuna, joten nyt on todella kiire saada hallitusohjelman mukainen lupien sujuvoittaminen eteenpäin”, Valkeinen sanoo.

Erityinen murheenaihe näyttää olevan kaavoitus. Yrityksiltä saadut kommentit ovat karua kertomaa: “Kaavoitus on toivottoman hidasta ja viivästyttää rakennusinvestointeja vuosia.”

“Business ei etene, koska kaavoituksesta on odotettu päätöksiä jo 6–7 vuotta.”

Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtajan Leena Linnainmaan mukaan ongelmana ovat myös kaavoituksesta sekä rakennus- ja ympäristöluvista johtuva valituskierre sekä viranomaisten vaihtelevat tulkinnat. Myös yhden luukun periaatetta yritykset odottavat.

“Ongelmat on todettu ja hallitusohjelma on ansiokas. Hallitus on istunut kohta kaksi vuotta, mutta läpimurtoa lupien sujuvoittamisessa ei ole tapahtunut. Pyydämme hallitusta viestimään ensi tilassa, missä aikataulussa hallitusohjelman lupaukset täytetään”, Linnainmaa vaatii.