Keski-Suomen kauppakamari vetoaa: Toimivat lentoyhteydet ovat Keski-Suomen kansainvälisten yritysten elinehto

Keski-Suomen kauppakamarin kyselyn mukaan Jyväskylän lentojen alkamiselle on suuri tarve heti syyskuun alusta alkaen. Lentoyhteydet nähdään äärettömän tärkeinä yritysten toiminnan mutta myös maakunnan elinvoiman kannalta.

”Lentoliikenteellä on elintärkeä merkitys kansainvälistymisen, aluetalouden, matkailun ja elinkeinoelämän toimintaedellytysten kannalta. Sillä on suora vaikutus yritysten sijaintiin ja toimintaedellytyksiin ja on kansainvälisen henkilöliikenteen, matkailun ja ulkomaankaupan elinehto”, sanoo Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtaja Ari Hiltunen.

Keski-Suomen kauppakamarin kyselyyn vastanneista yritysten ja organisaatioiden edustajista 56 prosenttia kertoo, että lennot heidän yrityksessään alkavat syyskuussa. Viimeistään lokakuussa lennot alkavat 23 prosentilla yrityksistä, marraskuussa 14 ja joulukuussa 8 prosentilla yrityksistä.

”Kyselyn vastauksista ilmenee, että lentojen alkamiselle heti syyskuusta on suuri tarve Keski-Suomen yrityksissä, mikä täytyy ottaa vakavasti”, Hiltunen toteaa.

Vastauksista käy ilmi, että useat yritykset käyttävät lentoliikennettä aktiivisesti. Vastaajista 21 prosenttia lentää yli kymmenen yhdensuuntaista lentoa kuukaudessa. Viidestäkymmenestä useampaan sataan lentoon kuukaudessa yltää kuusi prosenttia vastaajista.

”Mikäli lennot eivät jatku, joutuvat useat Keski-Suomelle erittäin tärkeät vientiyritykset pohtimaan sijoittautumistaan uudelleen, ja tätä emme tietenkään missään nimessä halua. Vientiyrityksillä on suuri merkitys Keski-Suomen aluetaloudelle ja varsinkin koronasuosta nousemisessa”, Hiltunen sanoo.

”Sillä on heikentäviä vaikutuksia myös imagollisesti, jos kansainväliset asiakkaat, kongressivieraat ja -puhujat eivät pääse lentäen Jyväskylään”, Hiltunen jatkaa.

Lentoyhteydellä Helsinki-Vantaalle on merkitys ulkomaille matkustavien kannalta. Suurin osa vastaajista, 78 prosenttia, käyttää jatkolentoa. Heistä 79 prosenttia suosii Finnairin jatkolentoa.

”Jyväskylän lentoyhteydellä on suuri merkitys nimenomaan jatkolentojen kannalta. Paljon työkseen matkustava ei halua tuhlata aikaansa lentämällä Kajaanin kautta tai muilla kuljetusmuodoilla. Keski-Suomesta on päästävä sujuvasti maailmalle ja takaisin”, Hiltunen sanoo.

Vastaajista 65 prosenttia kertoo, että aikainen aamulento Jyväskylästä Helsinkiin on heidän yritykselleen paras vaihtoehto. Aamupäivälento Jyväkylästä Helsinkiin sai 16 prosentin kannatuksen ja iltapäivälento 19 prosentin kannatuksen. Myöhäistä iltalentoa Helsingistä Jyväskylään pitää tärkeimpänä 54 prosenttia vastaajista, kun taas iltapäivälentoa pitää tärkeimpänä 32 prosenttia vastaajista.

Keski-Suomen kauppakamarin kysely keskisuomalaisille yrityksille ja organisaatioille toteutettiin 15.-23.6. ja kyselyyn saatiin 396 vastausta.

Lisätietoja

​​​​​​​Toimitusjohtaja Ari Hiltunen, Keski-Suomen kauppakamari, 0400 583210 ari.hiltunen@kskauppakamari.fi