Tullin leikkaukset eivät saa vaarantaa vientiä
Tullin asiakaspalvelun rajoittaminen yhteen päivään viikossa 1.3.2016 alkaen Jyväskylässä, Kokkolassa, Lahdessa, Oulussa, Raumalla, Tampereella ja Vaasassa sekä 1.6.2016 alkaen Hangossa, Hakkilassa, Porissa, Torniossa ja Turussa huolestuttaa vienti- ja tuontiyrityksiä sekä huolitsijoita. Kauppakamarit ovat ottaneet asian esille Tullin johdon kanssa.
Tullin on toki tehostettava palveluitaan valtion kulukurissa ja sähköistä tullausta kehittämällä. Vientikaupan realiteetti on kuitenkin, että tullin leima tarvitaan yhä tiettyihin alkuperäisiin asiapapereihin, tullin arvion mukaan 5 500 asiakirjaan vuodessa. Vientimme kannalta mielenkiintoiset kasvumarkkinat Lähi-Idässä, Etelä-Amerikassa, Afrikassa, jopa Itä-Euroopassa vaativat näitä tullin leimaamia, kirjallisia dokumentteja. Vientimme kasvaessa EU:n ulkopuolelle kasvaa näiden asiapapereiden tarve. Sähköinen tullaus ja paperiton kaupankäynti edistyvät valitettavan hitaasti.
Vaikeuksissa oleva vientimme ei kaipaa yhtään uutta kotimaista rasitetta. Vientiyritysten toimitusajat
noudattavat asiakkaan tarpeita ja aikatauluja, eivät tullin rajoitettuja aukioloaikoja. Tullipalvelun muutokset eivät saa vaarantaa Suomen eivätkä yhdenkään yrityksen mainetta luotettavana, toimitusajoista huolehtivana kauppakumppanina. Tullin on lupaustensa mukaisesti, tarvittaessa yrityskohtaisesti, löydettävä viennin
toimitusvarmuuden kaikissa olosuhteissa takaava toimintamalli. Tullin palvelumuutosten vaikutuksia on tarkasti seurattava. Olisi koomista, jos Tullin kulukuri veisi vientituloja ja täten verotuloja.
Kirjoitus on julkaistu alun perin Kauppalehden Debatti-palstalla tiistaina 23.2.2016.