Yrityksesi muotokuvat sähköiseen Muotokuvagalleriaan

Keskuskauppakamari on perustanut keskeisten kulttuuri- ja taidealan organisaatioiden myötävaikutuksella verkkopohjaisen muotokuvagallerian. Internetissä julkaistavassa kokoelmassa esitellään yritysjohtajien ja muiden liike-elämässä vaikuttaneiden henkilöiden muotokuvia. Talouselämän vaikuttajien muotokuvat ovat osa suomalaista kulttuuriperintöä, jonka tallentaminen julkiseen käyttöön on merkittävä kulttuurihistoriallinen teko.

Muotokuvagallerian toteuttaminen liittyy Suomen ja kauppakamarien 100-vuotisjuhlallisuuksiin vuonna 2017. Galleria on osa virallista Suomi 100 -ohjelmaa. Osa sähköiseen galleriaan lähetetyistä teoksista valitaan helmikuussa avattavaan näyttelyyn Amos Andersonin taidemuseossa. Voit osallistua gallerian toteuttamiseen lähettämällä valokuvan yrityksesi hallussa olevista muotokuvista alla mainittujen ohjeiden mukaisesti.

Ohjeet kuvan lähettämiseen:

• Kuva lähetetään liitteenä osoitteeseen janne.salo@chamber.fi

• Seuraavat tiedot on hyvä mainita viestissä:

• taiteilijan nimi ja maalausvuosi

• maalauksessa esiintyvän henkilön nimi, asema ja kuvaus hänen urastaan

• yrityksen nimi, jossa teoksen henkilö on toiminut

• muutaman lauseen kuvaus yrityksestä tai mistä taustafaktoja on löydettävissä

• valokuvaajan nimi ja tieto siitä, saako valokuvaa käyttää ei-kaupalliseen tarkoitukseen (julkaisu sähköisessä muotokuvagalleriassa ja mahdollisesti aiheeseen liittyvissä muissa kanavissa).

Ohjeet kuvaajalle:

• kuvat otetaan suoraan edestä ja kohdistetaan niin, että kehykset jäävät kuvan ulkopuolelle

• erilliset kuvat lähempää taiteilijan signeerauksesta

• kuvat otetaan laadukkaalla järjestelmäkameralla

• resoluutio lähetettäessä 300 dpi

• tasainen valaistus, mieluiten luonnonvalo. Salamavalolla kuvattaessa ei kohtisuoraa valoa. Kiiltoja tulee välttää.

• jos kuvankäsittely jää Muotokuvagallerian ylläpitäjälle, niin TIFF-muotoinen kuva on paras, mutta JPG kelpaa myös. Ylläpitäjä voi suoristaa kuvat, jos kuvaa ei ole saatu tarkasti rajattua raamien ulkoreunaan.

Tässä linkki valmisteilla olevaan muotokuvagalleriaan: www.muotokuvagalleria.fi.
Sieltä voi tutustua galleriassa jo oleviin kuviin. Käyttäjätunnus on “testi” ja salasana on “muotokuvagaltsu”.
Tunnuksilla pääsee ainoastaan katsomaan sivustoa. Sivuston lopullinen ulkoasu on vielä kesken.

Artikkelikuvassa: Antti Favénin teos Einar Ahlmanista 1936.

Kiitos osallistumisesta tärkeään kulttuurihankkeeseen!