Yritysjohtajat antavat tyydyttävän arvosanan hallitukselle

Suomalaiset yritysjohtajat antavat arvosanan 7,4 hallituksen toiminnalle skaalalla 4–10. Soteuudistus saa yritysjohtajilta arvosanan 6,9. Sen sijaan oppositio saa toiminnastaan arvosanan 5,3. Tiedot ilmenevät ensimmäisestä Yritysparlamentti-kyselystä, johon osallistui keskeisiä yritysjohtajia kaikkialta Suomesta

Yritysparlamentti-kyselyn tulokset osoittavat, että yritysjohtajat kokevat hallituksen toiminnan tyydyttäväksi. Opposition toiminta nähdään huonommaksi.

”Yritysjohdon varovaisesta toiveikkuudesta kertoo se, että hallituksen toiminta yleisellä tasolla saa tyydyttävän arvosanan. Nyt sanoista teoiksi”, kommentoi Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtaja Uljas Valkeinen.

Sote-uudistus, verotus, sääntelyn purkaminen ja liikenteen kehittäminen saavat kaikki vajaa 7 arvosanan. Arvosana opposition toiminnalle on murskaava: 5,3. Heikkouksiksi nähdään konkretian ja tekojen puute.

”Hallituksen puheet ovat oikeansuuntaisia, mutta teot puuttuvat. Suomi on nyt seissyt 7 vuotta paikallaan, eikä dynaamista muutosta tapahdu. Kriisitietoisuus ei ole vieläkään riittävän korkealla. Viennin merkitystä ei yleisessä keskustelussa ymmärretä, samoin ei kustannuskurin merkitystä koko yhteiskunnassa”, kommentoi yksi vastaajista.

”Hyvää on se, että vihdoinkin tehdään päätöksiä, mutta valitettavasti puoluepolitikoinnista ei nyt sitten kuitenkaan ole päästy eroon. Suomen etu edellä olisi se mitä nyt odotetaan”, kuuluu yksi kommenteista.

Yritysparlamentti-kysely suunnattiin yhteensä 400 keskeiselle yritysjohtajalle eri puolilla Suomea, joista 215 vastasi kyselyyn. Yritysparlamentin jäsenyys liittyy Kauppakamarin luottamustehtävään. Vastaajat kuuluvat Keskuskauppakamarin valtuuskuntaan, Keskuskauppakamarin hallitukseen, alueellisten kauppakamarien hallituksiin tai Kansainvälisen kauppakamari ICC:n Suomen osaston hallitukseen.