100 tarinaa kasvusta: Clevenio

Keski-Suomesta ponnistanut, SaaS-ohjelmistoa myynnille toteuttava Clevenio auttaa asiakkaitaan hahmottamaan ja segmentoimaan heidän kohderyhmäänsä sekä luomaan myyntiprosessin kohderyhmän systemaattiseen läpikäyntiin. Vaikka yritys kertoo olevansa vasta alussa, on tavoitteena rakentaa yrityksestä yksisarvista eli miljardiyritystä.

Clevenio on keskisuomalainen startup-yritys, joka tekee Saas-ohjelmistoa myynnille. Idea yrityksen perustamiseen lähti siitä, että perustajat eivät olleet tyytyväisiä maailmalla toimivien softajättien ratkaisuihin, joita B2B-myynnin johtamiseen oli tarjolla, vaan ajattelivat, että osaavat tehdä sen paremmin.

Yritys auttaa erityisesti B2B-myyntiorganisaatioita myymään tehokkaammin ja tähtäin on SMB-sektorissa eli pienissä ja keskisuurissa yrityksissä. Yrityksellä on referenssiasiakkaita useita niin kotimaasta kuin kansainvälisestikin, kuten HeiaHeia, Terawatt ja PVAT.

Ensimmäisenä vuonna yritys teki liikevaihtoa 25 tuhatta euroa, mikä oli vajaa tilikausi, seuraavana vuonna jo 176 tuhatta euroa. Nyt kolmantena vuonna tavoitteena on kasvattaa liikevaihto kolmeensataan tuhanteen euroon. Tällä hetkellä yrityksessä työskentelee neljä henkilöä, sen päälle useita osa-aikaisia työntekijöitä.

”Kun starttaa nollista, niin ei kai sitä muita mahdollisuuksia ole kuin kasvaa. Sitä kun näkee muita kasvuyrityksiä, jotka kasvavat, niin kyllä siinä nälkä kasvaa. Paikallisesti esimerkiksi Trustmary, josta meillä kahdella kolmesta perustajastakin on historiaa, on toiminut inspiraationa”, kertoo Clevenion toimitusjohtaja Aleksi Halsas.

Vaikka yritys kertoo olevansa vasta alussa, on tavoitteena rakentaa yrityksestä yksisarvista eli miljardiyritystä.

”Jo tässä kohtaa voi toki sanoa, että aina se miten kauan kaikessa kestää, yllättää. Kaikki on helpompaa paperilla kuin käytännössä. Mutta suunta on onneksi oikea”, Halsas jatkaa.

Halsaksen mukaan yksi iso oivallus on ollut, että ongelmat, jotka toistuvat B2B-myynnissä Suomessa, toistuvat myös muissa pohjoismaissa ja laajemminkin.

”Toisaalta olemme huomanneet, että myyminen Suomen ulkopuolelle on merkittävästi haastavampaa kuin Suomen sisälle, mutta toistojen kautta sieltäkin onnistumisia on saatu”, Halsas kertoo.

Yrityksen mukaan Keski-Suomi on otollinen alusta lähteä kasvattamaan yritystä.

”Ensinnäkin esimerkkejä kasvua tekevistä yrityksistä löytyy, esimerkiksi Trustmary ja Jyväskylästä lähtöisin oleva jo myyty Lifetimely sekä Suomen digimarkkinointi, joka on myös tehnyt hienoa kasvutarinaa”, luettelee Halsas.

Yritystehdas tarjoaa hyvän ekosysteemin ja valmennusta alusta alkaen skaalaavan bisneksen rakentamiseen.

”Ehkä lopulta menestyksen salaisuus tähän mennessä on siinä, että perustajat ovat päässeet työskentelemään paikallisissa kasvufirmoissa ja se vaan kummasti lisää haluja luoda kasvufirmaa itse. Yritystehdas on ollut iso plussa ja verkostot vertaisista myös”, Halsas päättää.


100 tarinaa kasvusta -sisältösarja

Teksti on osa Kasvu- ja kansainvälistymisvaliokunnan 100 tarinaa kasvusta -sisältösarjaa, jonka tarkoituksena on tehdä keskisuomalaisia kasvutarinoita tunnetuksi, kannustaa muitakin kasvuun ja synnyttää kasvun kansaliike.