100 tarinaa kasvusta: JR-Tools

JR-Tools Oy on valmistanut lastuavia erikoistyökaluja metalliteollisuudelle vuodesta 1973 lähtien, eli yritys vietti viime vuonna 50-vuotisjuhlavuottaan. Yritys on perustettu Muuramessa, ja nykyisin se toimii Tikkakoskella historiallisissa kivääritehtaan tiloissa, joissa työskentelee 21 henkilöä. Se on alan suurin toimija Suomessa, ja se tarjoaa asiakkailleen työkalujen suunnittelupalvelun lisäksi työkalujen PVD-pinnoitus- ja huoltopalvelut saman katon alta. Oman työkalutuotannon lisäksi tuotevalikoimaan kuuluvat muun muassa hammastustyökalut, vaihtopalatuotteet ja hiomatarvikkeet. Yrityksen terähuoltopalvelulle ja valmistamilleen lastuaville erikoistyökaluille on myönnetty Avainlippu-tunnus.

Alun perin kasvua piti lähteä hakemaan vuosien 2008–2009 finanssikriisin jälkeen, kun liikevaihto laski merkittävästi. Yrityksemme konekanta ja kulurakenne oli sellainen, että vaihtoehtoina oli joko kasvaa kannattavaksi tai supistaa toimintaa, kuvailee JR-Toolsin toimitusjohtaja Pasi Rönn.

"Valitsimme kasvun ja olemme tehneet sen eteen pitkäjänteisesti töitä. Kasvuhakuisuus on myös pakottanut yrityksen jatkuvaan kehittämiseen. Sen myötä olemme ymmärtäneet, että markkinat ja kasvun mahdollisuudet ovat merkittävästi suuremmat kuin aiemmin on osattu kuvitella", Rönn avaa.

Yrityksen yli 50-vuotiselle taipaleelle on osunut myös heikompia aikoja, mutta pitkäjänteisellä työllä ja toiminnan jatkuvalla kehittämisellä se on päässyt vahvalle kasvu-uralle. Rönnin mukaan menestyvän ja kasvavan liiketoiminnan ytimessä on myös ymmärrys siitä, mitä asiakkaat toivovat ja tarvitsevat.

"Pyrimme käymään aktiivisesti keskustelua asiakkaiden kanssa ja reagoimaan nopeasti muuttuviin tilanteisiin. Esimerkiksi huoltoautotoimintamme on lähtenyt aikoinaan liikkeelle nimenomaan asiakkaiden tarpeista. Kun huoltoautomme noutaa terät huoltoon ja palauttaa ne huollon jälkeen samaan paikkaan, asiakkaan ei tarvitse itse miettiä logistiikkaa", Rönn kuvailee.

Palvelukonsepti on Suomessa ainutlaatuinen, ja se on Suomen ainoa lastuavien erikoistyökalujen valmistaja, jolla on oma PVD-pinnoitusosasto. Se onkin ollut merkittävä kilpailuvaltti.

"Pystymme tarjoamaan asiakkaillemme lastuavien työkalujen suunnittelupalvelun, terähuollon, PVD-pinnoituksen ja kierrätyksen, eli palvelut työkalun koko elinkaarelle. Sijaintimme Tikkakoskella on maantieteellisesti keskeinen ja huoltoautotoiminnan kannalta erinomainen. Tikkakoskelta on kohtuullinen matka niin Etelä-Suomeen, Pirkanmaalle, Itä-Suomeen kuin Länsi-Suomeenkin. Asiakkaamme arvostavat kotimaisuutta ja toimitusvarmuutta", Rönn jatkaa.

Yritys kehittää jatkuvasti toimintaansa, ja pitää huolen asiakkaistaan. Rönn muistuttaa, että ilman osaavaa ja ammattitaitoista henkilökuntaa kasvu ei tietenkään olisi mahdollista. Työurat JR-Toolsilla ovat keskimäärin varsin pitkiä, mikä kertoo viihtymisestä.

"Olemme havainneet, että inhimillinen ja joustava johtamistapa toimii kaikkein parhaiten. Saamamme asiakaspalautteen mukaan kanssamme on mukava tehdä töitä. Kun laatutaso pidetään korkealla, hintakilpailukyvystä pidetään kiinni ja asiakaspalvelu hoidetaan keskimääräistä korkeammalla tasolla, mikä olisi kasvun esteenä. Menestyksen suurin salaisuus on kuitenkin olla keskimääräistä parempi jollain mittarilla. Jos tarjoat samaa kuin kaikki muut ja vielä samalla tavalla, on pelkkää tuuria jos menestyt", Rönn pohtii.

JR-Tools huomioi kaikessa toiminnassaan ympäristövastuun, sosiaalisen vastuun ja taloudellisen vastuun näkökulmat.

"Kehitämme liiketoimintaamme kannattavasti ja kestävästi, ja haluamme yrityksenä olla hyvä yhteiskunnan jäsen, joka toimii oikein ja vastuullisesti. Toimintamme perustuu elinkaarimalliin, jonka ajatuksena on, että voimme tarjota asiakkaallemme kaikki palvelut aina työkalun suunnittelusta terähuoltoon, PVD-pinnoitukseen ja työkalujen kierrätykseen. Kun työkalun koko elinkaari hyödynnetään ja terä kierrätetään sen jälkeen, työkalun hiilijalanjälki pienenee", Rönn sanoo ja jatkaa:

"Teemme aktiivisesti työtä myös sen eteen, että elinkaariajattelu ja tietoisuus sen hyödyistä saavuttaisi jokaisen suomalaisen konepajan."

Tietoisuus vastuullisuusasioista on kasvanut, ja keväällä 2024 tekemänsä asiakastyytyväisyyskyselyn mukaan noin 80 prosenttia JR-Toolsin asiakkaista pitää työkaluvalmistajien vastuullisuutta erittäin tärkeänä tai tärkeänä asiana. Yritys julkaisee tänä vuonna ensimmäisen vapaaehtoisen vastuullisuusraportin.

Kumppanuudet ovat olleet onnistuneessa kasvussa Rönnin mukaan tärkeässä roolissa.

"Kaikki yhteistyökumppanuudet ovat olleet merkityksellisiä, sillä opimme aina uutta, kun keskustelemme eri tahojen kanssa. Kansainvälisen kaupankäynnin ja sitä kautta syntyneiden verkostojen kautta olemme saaneet mahdollisuuden olla mukana kehityshankkeissa, jollaisia emme ole nähneet Suomessa.

Myös koulutuslaitosyhteistyö on meille erittäin tärkeää. Yhteistyön kautta olemme saaneet päteviä tekijöitä eri työtehtäviin, ja yhteistyöhankkeista on tarttunut mukaan myös erilaisia oppeja, joiden hankkiminen muuta kautta olisi voinut olla haasteellista aika-, raha- ja henkilöresurssisyistä. Toki myös rahoitusta tarvitaan, mikä tarkoittaa jatkuvaa eri rahoitussektorin yhteistyökumppaneiden kanssa keskustelua. Eli vaikka asiakas on aina ykkönen, on muiden sidosryhmien merkitys teknologiateollisuuden yritykselle todella suuri", Rönn päättää.


100 tarinaa kasvusta -sisältösarja

Teksti on osa Kasvu- ja kansainvälistymisvaliokunnan käynnistämää 100 tarinaa kasvusta -sisältösarjaa, jonka tarkoituksena on tehdä keskisuomalaisia kasvutarinoita tunnetuksi, kannustaa muitakin kasvuun ja synnyttää kasvun kansaliike.