100 tarinaa kasvusta: Juurikka Catering

Säynätsalon viihtyisänä ajanvietto- sekä yritys- ja yksityistilaisuuksien juhlapaikkana tunnettu Juurikka Catering täyttää tänä vuonna kunnioitettavat 20 vuotta. Perheyrityksen 20-vuotista taivalta juhlistetaan kesäkuussa kolmen konsertin voimin, kun Käärijä, Behm ja Vesterinen yhtyeineen viihdyttävät juhlakansaa.

Juurikka Catering on matkailu- ja ravitsemisalan yritys Säynätsalossa noin 20 minuutin ajomatkan päässä Jyväskylästä. Viihtyisänä yritys- ja yksityistilaisuuksien sekä ajanviettopaikkana tunnettu perheyritys työllistää yrittäjien Sirpa Pii-Keinosen ja Pasi Keinosen lisäksi viisi työntekijää sekä parikymmentä sesonkityöntekijää ympäri vuoden.

Tänä vuonna Juurikkasaaressa vietetään juhlavuotta, kun se täyttää kunnioitettavat 20 vuotta. Vuonna 2004 perustetun perheyrityksen juhlaa vietetään kesäkuussa kolmen konserin voimin, kun Käärijä, Behm ja Vesterinen yhtyeineen viihdyttää juhlakansaa.

Omalla saarella Säynätsalon upeissa rantamaisemissa sijaitseva Juurikka Catering palvelee niin yksityisiä kuin yritysasiakkaitakin.

"Meillä voit järjestää pienet ja isot yksityis-, ja yritystilaisuudet sekä kokous-, ja koulutuspäivät, tyky-päiviä unohtamatta. Toimimme myös muualla esimerkiksi Aalto-salilla Jyväskylän keskustassa", kertoo yrittäjä Sirpa Pii-Keinonen.

Asiakaspaikkoja Juurikkasaaressa on kesällä 1500, talvella 150. Juurikkasaaren ympäröi upea Päijänne ja saarellakin on tilaa hehtaarin verran, ja onpa heillä Jyväskylän suurin rantaterassi. Kesäterassi palvelee kesäkuun alusta aina elokuun loppuun maittavilla ruoka-annoksilla, virvokkeilla ja jäätelöbaarilla.

"Meillä on ympärivuoden toimintaa arkilounaasta omaan avantouintiryhmään. Meille on kaikki asiakkaat tervetulleita ja olemme lemmikkiystävällinen paikka", Sirpa jatkaa.

Korona muutti yrityksen suunnan

Yrittäjäpariskunta lähti aikoinaan perustamaan Juurikkasaarta täyden palvelun juhlataloksi. Kun koronapandemia iski vuonna 2020, muutti se liiketoiminnan suunnan kokonaan.

"Tällä hetkellä voisi sanoa, että sellainen me olemme. Olimme ennen koronaa vuosia auki pelkästään tilauksesta. Yksi yö muutti suunnan ja aukaisimme saaren kaikkien asiakkaiden yhteiseksi olohuoneeksi. Olemme viimeisen kolmen vuoden ajan kehittäneet palveluitamme, joista suurin yksittäinen on upea rantaterassimme ja siellä olevat palvelut, grilli, rantaravintola, telttasauna, uudet vierasvenelaiturit. Suunnitelmat tehtiin hetkessä ja asiakkaiden tarpeeseen, myöskin meidän selviytymisen tarpeeseen", Sirpa kertoo.

Jo ensimmäisenä koronakeväänä 2020 yritys perusti verkkokaupan tilausruokia varten

"Nyt meillä on niitä kaksin kappalein, joista toinen on tehty matkailupalveluiden tarpeisiin eli saunas, sup-lautojen, kajakkien ym. vuokrausta varten. Meillä on huikeat puitteet luontomatkailua ajatellen, puhdas vesi ympärillä, Säynätsalon saarien ainutkertainen luonto metsäpolkuineen ja saaristomaisemineen. Saarien ympäri pääsee vaikka pyöräillen, samalla pysähtyen rannoille luonnon kauneutta ihailemaan tai pulahtamaan uimaan, saarien katselu onnistuu talvisin, vaikkapa hiihtäen. Me olemme keskellä Päijänteen Tahitia, niinkuin Alvar Aalto tapasi sanoa", Pii-Keinonen luettelee paikan ehdottomia valttikortteja.

Vaikka ajat olivat vaikeat, yritys selvityi korona-ajoista asiakkaiden avulla.

"Onnistuimme selviämään meidän ihanien asiakkaiden avulla koronasta, kaikki mitä keksimme ja ideoimme otettiin vastaan. Myös oma sitkeytemme ja pitkäjänteinen työskentely tunteja laskematta yrityksemme puolesta oli osaltaan viemässä meitä kohti kasvua, jota emme unissaankaan odottaneet tapahtuvan", Sirpa kuvailee.

Onnistuminen työssä tarkoittaa yrittäjille asiakkaan iloista hymyä ja rentoutunutta olemusta.

"Olemme onnistuneet luomaan olohuoneen, jossa jokainen voi kokea unohtumattomia hetkiä erilaisissa tapahtumissamme ympäri vuoden. Suurin pelkomme kansainvälistymisenkasvulle on, ettei tällä hetkellä löydy rahoitusta, jolla kasvua voisi tehdä", Sirpa kuvaa.

Juurilla on merkitys ja Juurikkasaarella juuret ovat juuri Säynätsalossa, Jyväskylässä ja Keski-Suomessa.

"En usko, että ilman juuria olisimme olleet näin sitkeitä ja periksiantamattomia tämän yrityksen suhteen. Juuret ovat varmasti myös auttaneet meitä kasvamaan, hyvien verkostojen ja yhteistyökumppaneiden tuella. Meillä on ollut myös onni löytää meidän yritykseen huippuosaajia, jotka ovat puhaltaneet vaikeinakin hetkinä samaan hiileen", Sirpa kuvailee.

Panostukset somemarkkinointiin ja sen ulkoistaminen toiselle yrittäjälle ovat olleet osa yrityksen hyvää kasvua, mihin yrittäjät ovat olleet tyytyväisiä.

"Olemme olleet avoimia ja rehellisiä yrityksemme jokaisena elinvuotena. Meille yrittäminen on elämäntapa ja tapa elää ja tällä en tarkoita, etteikö meillä olis myös vapaata ja lomia, perhe ja ystävät ovat tärkein voimavara", Sirpa muistuttaa.

Yrittäjä kertoo, että Juurikkasaaressa on jo vuosia panostettu ympäristöarvoihin.

"Meillä on maalämpö, ilmalämpöpumppuja, ja led-valaistus vaihdetaan sitä mukaan kuin uusimme valaistusta. Lampuissa on liiketunnistimet, uusimme jätteiden kierrätyskatoksen sekä olemme Roope-satama. Työllistämme vastuullisesti ihmisiä. Meillä on myös aina ollut erityistä tukea tarvitsevia työntekijöitä. Maksamme veromme ja muut yhteiskuntaan kuuluvat vastuut. Hoidamme yrityksessämme kaiken esimerkiksi taloushallintoon liittyvät asiat ulkoistetun tilitoimiston kanssa. Meillä on aina ollut sähköiset kirjanpito-, ja kassajärjestelmät, joista saa helposti raportoinnin yrityksen hallinnointiin", Sirpa avaa yrityksen vastuullisuustekoja.

100 tarinaa kasvusta -sisältösarja

Teksti on osa Kasvu- ja kansainvälistymisvaliokunnan 100 tarinaa kasvusta -sisältösarjaa, jonka tarkoituksena on tehdä keskisuomalaisia kasvutarinoita tunnetuksi, kannustaa muitakin kasvuun ja synnyttää kasvun kansaliike.