100 tarinaa kasvusta: Jyväs-Caravan

Jyväskylässä toimiva matkailuajoneuvoalan perheyritys Jyväs-Caravan Oy on mahdollistanut asiakkaiden laadukasta vapaa-ajan viettoa matkailuajoneuvoilla jo 50 vuoden ajan. Yritys maahantuo ja myy matkailuautoja, asuntovaunuja sekä caravanalaan ja vapaa-aikaan liittyviä tarvikkeita, varaosia sekä matkailuajoneuvojen huolto- ja vuokrauspalveluja. Merkittävä osa asiakkaista tulee Keski-Suomen ulkopuolelta. Yritys työllistää 30 vakituista henkilöä sekä useita kausityöntekijöitä kesäisin. Kokonaisvaltaisella, ammattitaitoisella ja luotettavalla palvelulla sekä kattavalla tuotevalikoimalla yritys on saavuttanut merkittävän aseman Suomen caravanmarkkinoilla.

Yrityksen historia alkoi vuonna 1974, kun Martti Käyhkö möi ensimmäisen matkailuvaunun huoltoaseman pihalta Jyväskylässä. Seuraavana vuonna perustettiin oma yhtiö Jyväs-Caravan Oy harjoittamaan matkailuvaunuliiketoimintaa ja vähitellen caravanliiketoiminnasta tuli Käyhkön perheen pääelinkeino. Ensimmäiset 15 vuotta liiketoiminta oli melko pientä ja tuotevalikoimassa oli myös hirsimökkien ja matkapuhelimien myyntiä. Internetin myötä caravanliiketoiminnasta tuli valtakunnallista ja matkailuautojen kasvanut suosio auttoivat liiketoiminnan merkittävään kasvuun 1990-luvun puolivälissä. Samoihin aikoihin vastuuta yrityksestä alkoi ottamaan perustajan pojat. Tällä hetkellä yrityksessä työskentelee Martti ja Anni Käyhkön viisi veljestä ja vävy sekä kesäaikaan myös kolmatta sukupolvea, kertoo veljeksistä nuorin, hallituksen puheenjohtajana toimiva Mikko Käyhkö.

Yritystä on kasvatettu hallitusti ja uusiin liiketoiminta-avauksiin on tartuttu sopivan tilanteen tullen. Tällä hetkellä yrityksen toiminta on keskitetty caravansuurmyymälään Jyväskylään, josta kauppaa tehdään ympäri Suomen. Ajoneuvoja ostetaan, myydään ja toimitetaan kotiovelle joka puolelle Suomea. Tarvikkeiden ja varaosien verkkokaupasta kauppaa tehdään myös ulkomaille saakka.

Suurimpia kasvun päätöksiä ovat olleet toimitilojen hankinta, henkilökuntamäärän kasvattaminen sekä tuotevalikoiman laajentaminen. Yrityksen kasvun eväitä ovat olleet hyvä ja ammattitaitoinen palvelu ja kattava tuotevalikoima. Asiakkaist huolehditaan myös jälkikäteen ja laajan jälkimarkkinointitoimintojen tarjoaminen takaa asiakassuhteelle jatkuvuutta. Usein huoltopalveluiden tai varusteiden oston yhteydessä tehdään myös ajoneuvokauppaa.

Yrityksen kasvun ovat mahdollistaneet ennen kaikkea palveluita käyttäneet asiakkaat. Varsinkin toiminnan alkuvaiheessa rahoittajat ja päämiehet ovat olleet merkittävässä roolissa.

"Teemme paljon yhteistyötä myös paikallisten yritysten kanssa erilaisissa tarvikkeiden ja palveluiden hankinnassa. Yrityksen sijainti keskellä Suomea on mahdollistanut sen, että eri puolilta maata meille on ollut kohtuullinen matka tulla asioimaan. Haluamme jatkuvasti kehittää toimintaa ja osaamista erilaisilla koulutuksilla", Mikko Käyhkö toteaa.

100 tarinaa kasvusta -sisältösarja

Keski-Suomen kauppakamarin Kasvu- ja kansainvälistymisvaliokunta on käynnistänyt 100 tarinaa -sisältösarjan, johon kutsumme yrityksenne mukaan. Haluaisitteko jakaa kasvutarinanne ja saada maksutonta näkyvyyttä Keski-Suomen kauppakamarin kanavissa? Kerro yrityksesi kasvutarina tai vinkkaa kyselystä yritykselle, jonka tarina ansaitsee tulla kuulluksi.