100 tarinaa kasvusta: Keypoint Oy autotallista laserteknologian edelläkävijäksi

Kuva: Studio Woudin

Keypointin tarina alkaa vuodesta 1991, jolloin fyysikko Jorma Orkosalo käynnisti teollisuuslasereiden valmistuksen omakotitalonsa autotallissa. Hän oli juuri palannut Suomeen Yhdysvalloista, jossa hän oli asunut perheineen yli kymmenen vuotta.

”Kaliforniassa oli sellainen asenne, että näet autotallista maailmanmarkkinat, kun me suomalaiset näemme vain metrin lunta. Yritykset kannustivat työntekijöitään innovoimaan ja palkitsivat siitä. Minäkin tein useita keksintöjä, joista kahdelle myönnettiin kansainväliset patentit 1980-luvulla”, kuvailee Jorma oppivuosiaan ennen yrittäjyyttä.

Keypointin liikeidea syntyi Jorma Orkosalon tunnistaessa, että laserdiodit eli puolijohdelaserit tulevat korvaamaan teollisuuden käytössä olevat kaasulaserit.

Ensimmäisiä asiakkaita olivat sahayritykset, jotka hyödynsivät viivalaseria sirkkelin leikkauslinjan asemointiin.

Pian varmistui isompia teollisuusasiakkaita, jotka tilasivat tuotantolinjastoilleen kymmeniä lasereita. Viivalaserille alkoi olla kysyntää myös metalli-, elementti- ja kaivosteollisuudessa. Viivalaserin ohella heräsi tarve piste- ja ristilaserille sekä punaisen ohella vihreälle lasersäteelle.

Vuonna 1995 Keypointin liiketoiminta kasvoi ulos autotallista. Jorma hankki tuotantotilat ja palkkasi Keypointin ensimmäiset työntekijät. Kymmenessä vuodessa teollisuuslasereiden tuotanto laajeni edelleen ja yritys muutti vuonna 2004 nykyisiin tuotantotiloihin Jyväskylän Ylistönmäelle.

Rohkeaa asennetta ja uteliaisuutta tarvittiin jälleen vuonna 2011, kun Keypoint lisäsi tuotevalikoimaansa älykkäät laserhoitolaitteet. Laserteknologia pysyi samana, vain laserin tehoa ja aallonpituutta säädettiin sopivaksi eläinten hoitamiseen.

Rohkeus ja uteliaisuus eivät ole karisseet yhtiön dna:sta vuosikymmenten aikana, päinvastoin.
Asiantuntemus laserteknologiassa ja kyky soveltaa eri teknologioita ovat mahdollistaneet tuoteportfolion laajenemisen.

​2023 syksyllä yhtiön toimitusjohtajana aloitti varatuomari Oili Eronen. Samalla vahvistettiin kunnianhimoinen kasvustrategia ja ryhdyttiin aktiivisesti tuotteistamaan laser- ja tutkainnovaatioita skaalautuvasti eri toimialojen tarpeisiin.

Orkosalon vuosien varrella kehittämiä innovaatioita tuotteistamalla on rakennettu tuoteperheet mm sisä- ja ulkologistiikan tarpeisiin. Niiden avulla kuljetusyritykset ja logistiikkaoperaattorit saavat toimintaansa tehokkuutta ja selvää rahansäästöä samalla työturvallisuutta parantaen.

"Yhtiö on menestynyt tähän asti hyvin pääasiassa komponenttitoimittajana, mutta nyt olemme aloittaneet tavoitteellisen ja systemaattisen myynnin tuotteistamillamme ratkaisuilla. Tulevaisuus sekä Suomen markkinassa että kansainvälisesti näyttää lupaavalta", sanoo toimitusjohtaja Eronen.


Yhtiö sai myös 2023 vuoden lopulla ELY-keskukselta EAKR-rahoituksen, jonka turvin viedään loppuun 4D-tutkainnovaation tuotekehitys. Kehitteillä oleva tuotekokonaisuus lanseerataan valtakunnallisesti vuoden 2024 lopulla. Innovaatio tuo uuden vaihtoehdon mm vartiointi- ja valvontatarpeisiin esim sairaanhoidon, asumispalveluiden tai isojen alueiden vartiointiin säästäen rutiinovalvonnan resursseja ilman kameravalvonnan henkilötunnistusta.
Sen sijaan Theralux -eläinten hoitolaitekokonaisuudelle etsimme ostajaa, koska haluamme selkiyttää omaa portfoliotamme.

Keypoint Oy on parhaillaan mukana Kasvu Open -ohjelmassa.

"Meillä on loistavat tuotteet, joilla myös asiakkaamme saavat tehostettua omia prosessejaan. Laser- ja 4D-tutkateknologia on esim logistiikkatoimialalla uusi ratkaisu ja vanhoihin ratkaisuihin verrattuna myös kestävämpi. Meillä on kaikki edellytykset kasvuun sekä Suomessa että ulkomailla ja sitä kohti mennään. Tavoittelemme voimakasta kasvua tulevaisuudessa", kertoo Eronen innostuneena.


100 tarinaa kasvusta -sisältösarja

Kasvutarinat ansaitsevat tulla kuulluksi. Näitä meillä kyllä riittää, joten nyt annetaan kuulua ja kovaa – Keski-Suomessa osataan rakentaa kasvua, joten tuodaan se esiin!

Teksti on osa Kasvu- ja kansainvälistymisvaliokunnan käynnistämää 100 tarinaa kasvusta -sisältösarjaa, jonka tarkoituksena on tehdä keskisuomalaisia kasvutarinoita tunnetuksi, kannustaa muitakin kasvuun ja synnyttää kasvun kansaliike.