100 tarinaa kasvusta: Rekka Group

Rekka Group kuljettaa vaarallisia, nestemäisiä kemikaaleja sekä jauhemaisia ja rakeisia teollisuuden raaka-aineita painesäiliö- ja nestekuljetuksina turvallisesti ja ympäristöystävällisesti koko Suomessa ja satunnaisesti myös Ruotsin puolella. Yrityksen asiakkaita ovat metsä-, energia-, rakennus-, lääke- sekä elintarviketeollisuus. Yritys työllistää vuonna 2024 70 henkilöä ja liikevaihdossa tavoitellaan maagista 10 miljoonan euron rajaa.

Yritys perustettiin vuonna 2015 neljän kokeneen miehen voimin ajatuksella, "onpahan jotain kivaa tekemistä eläkepäiville ja tämä homma me osataan". Yritys kasvoikin nopeasti 6 miljoonaa euroa vaihtavaksi toimijaksi, hyödyntäen omistajien verkostoja ja osaamista. Pääomia löytyi myös edellisistä yrityskaupoista.

Vuonna 2021 tapahtui omistajavaihdoksia, kun perustajajäsen Heikki Virtasen tytär Suvi Widgrén tuli mukaan toimintaan ja päätettiin alkaa kasvamaan tavoitteellisesti. Yritys osallistui Kasvu Openiin, teki brändiuudistuksen, jossa samalla muuttui nimi Rekka Groupiksi. Hallitukseen saatiin ulkopuolista osaamista ja strategiaan otettiin mukaan vastuullisuus, henkilöstökokemus ja kestävä tavoitteellinen kasvu. Yritys asetti rohkeasti tavoitteeksi "tuplataan liikevaihto kolmessa vuodessa".

"Tavoite ei perustunut varsinaisesti mihinkään. Se vain kuulosti tarpeeksi isolta ja rohkealta ja oli niin tavoitteellinen, että pakotti yrityksen toimimaan nyt eikä vasta joskus. Sitten alkoikin haasteet, ihan perus kasvuhaasteiden lisäksi. Tuli Venäjän sota, tuli polttoainekriisi, energiakriisi, inflaatio. Sitä oli edeltänyt korona ja komponenttipula", toimitusjohtaja Suvi Widgrén kuvailee.

Yritys haki pankista merkittävän kasvurahoituksen ja sitten korot nousi. Rakennusteollisuus laski lähes 50 prosenttia ja vei ajoja.

"Ei olla tuosta kasvupäätöksestä lähtien nähty tasaista kvartaalia. On rekrytty ja palkattu, lomautettu ja irtisanottu. Keväällä 2024 AKT laittoi Suomen satamat kiinni ja liikevaihto meni kahdeksi kuukaudeksi seis. Kaiken tämän keskellä yritys on kuitenkin pystynyt kasvamaan. Mutta sairasta touhua tämä on", Widgrén jatkaa.

"Jos tämä kaikki olisi ennustettu, niin emme olisi lähtenyt kasvamaan, mutta toisaalta olisiko meitä lainkaan olemassa jos emme olisi tehneet töitä kasvun eteen. Aina voi jossitella. Mutta kyllä tässä on uskoa ja yrittämistä vaadittu enemmän kuin laki sallii."

Kasvun onnistumisessa taustalla ovat Widgrénin mukaan olleet inspiroiva ja kannustava ympäristö.

"Keski-Suomessa kaikki on lähellä ja ihmiset tuntevat toisensa. On helppo asioida ja kysyä neuvoja ja aina saa vinkkejä kehen voisi olla yhteydessä missäkin asiassa", Widgrén toteaa.

Widgrén kertoo, että yritys on löytänyt ja ottanut käyttöön omat vastuullisuuden mittarit, joita seurataan jatkuvasti.

"Meidän ei tarvitsisi raportoida vielä näitä asioita, mutta tämä on ollut valintakysymys. Emme voi odottaa, että katsotaan mitä muut tekee vaan voimme omalta osaltamme olla itse vaikuttamassa koko alaan", Widgrén päättää.

100 tarinaa kasvusta -sisältösarja

Keski-Suomen kauppakamarin Kasvu- ja kansainvälistymisvaliokunta on käynnistänyt 100 tarinaa -sisältösarjan, johon kutsumme yrityksenne mukaan. Haluaisitteko jakaa kasvutarinanne ja saada maksutonta näkyvyyttä Keski-Suomen kauppakamarin kanavissa? Kerro yrityksesi kasvutarina tai vinkkaa kyselystä yritykselle, jonka tarina ansaitsee tulla kuulluksi. Deadline on 15.10.2024.