Käänne on käsillä

Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtaja Ari Hiltunen. Kuva: Matias Ulfves

Vaikka taloudessa eletään edelleen niukempia aikoja, on tuoreimman EK:n suhdannebarometrin mukaan positiivisempaa virettä ilmassa, kirjoittaa toimitusjohtajamme Ari Hiltunen Kauppakamari-lehden pääkirjoituksessa. Lue kirjoituksesta, millä mielin lähdemme syksyyn!

Keskisuomalaisten yritysten suhdannetilanne ja -odotukset parantuivat hieman viime tiedustelusta. Kun suhdannetilannetta mittaava saldoluku oli huhtikuussa -45, oli vastaava luku nyt -33.

Syksyä odotetaan toiveikkain tunnelmin. Suhdanteen odotetaan hiipuvan vain aavistuksen, saldoluku -3. Huhtikuussa tehdyssä tiedustelussa vastaava saldoluku oli -17.

Paikalliset yritysedustajat eri toimialoilta kertoivat tunnelmiaan suhdannebarometrin julkistuksen yhteydessä. Rakentamisessa on eletty edelleen tavallista hiljaisempia aikoja, mutta käännettä odotetaan ensi vuodelle. Matkailu ei ole vielä elpynyt ihan sille tasolle kuin odotettiin. Teollisuudessa näkyy orastavia piristymisen merkkejä.

Lentoliikenteen vaikutuksia on tutkittu maailmalla paljon, mutta Suomessa vähemmän. Kahdeksan kauppakamaria, Keski-Suomen kauppakamari mukaan lukien, toteuttivat selvityksen lentoliikenteen aluetaloudellisista vaikutuksista. Kyseessä on laajin Suomessa tehty selvitys lentoasemien vaikutuksista.

Jyväskylän lentoaseman vaikutusalueen yritysten lentoliikenneriippuvainen liikevaihto oli 2,9 miljardia euroa vuonna 2023. Vaikutukset olivat 6810 työpaikkaa ja verokertymä 11,7 miljoonaa euroa. Lentoliikenneriippuvaiset investoinnit olivat 1,42 miljardia euroa viimeisen kymmenen vuoden ajalta. Puhutaan siis merkittävistä vaikutuksista.

Kun Jyväskylän lentoaseman vaikutukset huomioidaan aluetalouteen, ovat ne moninkertaiset lentoliikenteen kustannuksiin verrattuna. Kun luvuissa huomioidaan Ilmavoimat, ovat todelliset vaikutukset vieläkin suuremmat. Toivon, että selvitys auttaa ymmärtämään lentoliikenteen laajemmat vaikutukset, kun keskustellaan sen tarpeellisuudesta.

Vaikka suhdanteet vaihtelevat, kauppakamarin aktiivisuus pysyy. Tulevana syksynä on jälleen tarjolla runsas kattaus erilaisia koulutuksia ja maksuttomia tilaisuuksia. Luvassa on runsaasti tietoa ajankohtaisista yritystoimintaan vaikuttavista muutoksista, verkostoitumista unohtamatta. Jäsenmaksulle on siis saatavilla runsaasti vastinetta.

Koulutuksistamme kestosuosikki on hallitustyöskentelykoulutusten markkinajohtaja Hyväksytty hallituksen jäsen HHJ-kurssimme. Syksyllä kursseja järjestetään kaksin kappalein. Tervetuloa mukaan hakemaan uutta tietoa ja tapaamaan uusia ja vanhoja tuttuja arjen piristykseksi. Voit tutustua lisää tilaisuuksiimme sivulla kskauppakamari.fi/koulutukset.

Hyötytietoa on tarjolla myös kuunneltavassa muodossa. Julkaisimme juuri ennen kesälomia Kamari-Podcastin toisen tuotantokauden, jossa puredutaan hallitustyöskentelyyn. Teemaa käsitellään kasvuyhtiön, strategiatyön, puheenjohtajuuden ja hallituksen jäsenen ajattelutavan näkökulmista. Otahan siis podcastimme kuunteluun Spotifyssa, niin automatka, lenkki tai kotityöt hoituvat kuin huomaamatta.

Näillä terveisillä toivotan kaikille menestystä syksyyn!

Ari Hiltunen
toimitusjohtaja
Keski-Suomen kauppakamari

Juttu on julkaistu alun perin syyskuun 3/2024 Kauppakamari-lehdessä.