Kasvu Open -avauksia idästä

BLOGI: ULJAS VALKEINEN: Kasvu Open Runway to Growth räjähti liikkeelle Pietarin Pirbaltskaya hotellissa 2.10.2013. Suomalaiset kasvuhakuiset yritykset olivat haluttuja kontakteja Pietarissa. Tämä oli ainoa mahdollinen johtopäätös, kun tarkasteli kuinka monta bisnesenkeliä ja kasvuyritysten paikallista partneria oli saapunut kuuntelemaan Kasvu Open -finalistiyritysten hissipuheita  ja halukkaina sparraamaan niitä. Infomaatin, BioGTS:n, Musicinfon, sekä Lamit.fi -kasvuyritystiimien loppuun asti hiotut esittelyt herättävät kiitosten ja mielenkiinnon osoitusten ilotulituksen paikalle saapuneiden 50 kiitoratavieraan joukossa.

Tämä oli ensimmäinen kerta, kun Kasvu Open kiitorata järjestettiin Venäjällä. Kokemukset Suomen ja Piilaakson vastaavista tapahtumista rohkaisivat Kasvu Open -verkoston, Jyväskylän ammattikorkeakoulun, Jyväskylän seudun kehittämisyhtiön ja kauppakamarin organisoimaan kiitoradan yhdessä Pietarin bisnesenkeliverkoston kanssa.

Kannattaako Venäjälle edes mennä? Osakeyhtiö Lamit.fi Oy:n toimitusjohtaja avasi pienen kasvuyrityksen näkökulmasta Venäjän markkinan haasteita.  ”Yritysjohtajille kannustus Venäjän markkinaan ei ole aina ollut tarpeeksi rohkaisevaa. Valitettavan usein Venäjän markkinoita pohtivalle yritykselle ensin kerrotaan uhkista, eikä korosteta Venäjän markkinan suuria mahdollisuuksista. Tämä mitä olemme nyt Kasvu Open -tiimillä tehneet, on nimenomaan sellaista kannustavaa toimintaa mitä yritykset tarvitsevat. Suori ja tehokkaita bisneskontakteja kohdemarkkinaan.”

Kasvu Open finalisti Infomaatti Oy:n toimitusjohtaja Timo Kivinen kiteyttää Pietarin kiitoradan merkitystä liiketoiminnalle.

”Reissun tärkein anti jää toki nähtäväksi tulevina kuukausina. Kuuden tunnin kiitoratapäivässä saadut kymmenen mielenkiintoista enkelikäyntikorttia ja kolme varsin potentiaalista jatkoneuvottelukontaktia rikkaampana on mukava palata takaisin intensiiviseltä bisnesreissulta!”

Seuraavaksi suuntamme Venäjän Piilaaksoon Skolkovoon helmikuussa 2014. Mukaan kutsumme kasvuyritystiimejä, kehittäjäkumppaneita ja muita kasvuyrityksistä kiinnostuneita ympäri Suomea. Luvassa on runsaasti yrityskohtaisia tapaamisia, joihin myös kehittäjäkumppanit pääsevät mukaan yhdessä yritystiimien kanssa. Skolkovossa on yli 50 pääomasijoittajaa. Skolkovon sijoitukset ovat nos­taneet Venäjän neljännelle sijalle Euroopassa sijoitusten kokoa mittaavissa tilastoissa. Technopark Skolkovo tarjoaa infrastruktuurin yli 1000:lle kovin kriteerein valitulle start up -yritykselle ja innovaa­tioprojektille, yli 30 globaalille yritykselle (mm. Nokia, IBM, Cisco, Microsoft, Johnson & Johnson) sekä yli 50 venäläiselle ja kansainväliselle pääomasijoittajalle. Mielenkiintoinen syväsukellus tulossa jälleen. Minulle tämä on tervetullutta vaihtelua jo liian tutuksi tulleeseen delegaatiomatkailuun Venäjällä.

Lue lisää matkasta

Uljas Valkeinen