Mitä Keski-Suomen kauppakamari sai aikaan vuonna 2018?

Vuoden alku on perinteisesti oivaa aikaa suunnata mietteet menneeseen: mitä Keski-Suomen kauppakamari sai aikaan vuonna 2018? Mennyt vuosi oli antoisa ja aktiivinen niin kauppakamarissa kuin koko maakunnassakin, ja samalla uralla haluamme jatkaa tänäkin vuonna.

Vuonna 2017 toteutetun valiokuntauudistuksen jälkeen valiokunnat jatkoivat ansiokasta työtään elinkeinoelämän eri osa-alueilla myös vuonna 2018. Valiokuntatyöskentelyä terävöitettiin ja kehitettiin edelleen vuoden mittaan. Syksyllä otimme käyttöön muun muassa Agendium-työkalun, jonka ansiosta valiokuntien jäsenet ovat aktivoituneet entistä parempaan yhteistyöhön myös kokousten välillä.

Juniorikilta palkitsee vuosittain Keski-Suomen kauppakamarin aktiivisimman valiokunnan. Tänä vuonna palkinnon sai Matkailuhallitus, joka on onnistunut mainiosti ydintehtävässään edistää matkailua Keski-Suomessa. Poikkeuksellisesti Juniorikilta palkitsi myös kunniamaininnalla Digitalisaatio ja uusi liiketoiminta -valiokunnan, jota kehuttiin aktiivisuudesta ja uusien ideoiden toteuttamisesta.

Keski-Suomi on uusi ja kiinnostava matkailualue kansainvälisille matkanjärjestäjille ja medialle. Vuonna 2018 Keski-Suomen kauppakamarin VCF Lakeland -hanke järjestikin 8 matkanjärjestäjävierailua ja 7 mediamatkaa, joissa oli mukana 54 matkanjärjestäjää ja 32 median edustajaa Saksasta, Sveitsistä, Isosta-Britanniasta, Ranskasta, Espanjasta, Alankomaista, Japanista ja Intiasta. Hankkeen aikana käytiin myös esittelemässä Keski-Suomen matkailuyrityksiä Saksassa, Japanissa, Taiwanissa ja Sveitsissä kuudella eri myyntimatkalla. Lisäksi Saunamaakunnaksi julistautunut Keski-Suomi järjesti kesällä vuotuisen Saunamaakuntaviikon, jonka aikana kaikkiaan 1900 vierasta Suomesta ja eri puolilta maailmaa pääsi tutustumaan erilaisiin saunaelämyksiin.

Keski-Suomen matkailun edistäminen jatkuu myös tänä vuonna yhteistyössä Visit Finlandin, Visit Lahden ja Visit Tampereen kanssa. Loppuvuonna 2018 aloitimme Lakeland-alueen matkailustrategian työn yhdessä Visit Finlandin kanssa, ja tammikuussa 2019 Lakeland-Jyväskylä Region -hanke siirtyy Visit Jyväskylän haltuun.

Paikallisen kilpailukyvyn takaamiseksi sujuvat liikenneyhteydet ovat elinehto Keski-Suomen kasvulle ja kehittymiselle. Saavutettavuuden osalta kannatamme erityisesti kaksoisraidetta, joten olemme ajamassa eteenpäin sen selvitystyötä ja rahoitusta yhdessä muiden toimijoiden ja edunvalvojien kanssa. Kaksoisraide välillä JyväskyläTampere hyödyttäisi ja nopeuttaisi sekä henkilö- että tavaraliikennettä. Puolestaan maantieverkon tärkeimmistä korjaus- ja kehittämiskohteista Keski-Suomesta ovat mukana VT4 Vaajakosken kohdalla sekä VT4 ja VT9 Jyväskylän kohdalla.

Keski-Suomen talouskasvu tasaantui hieman vuoden 2018 aikana, osoittavat Keski-Suomen Aikajanat ja EK:n Suhdannebarometrit. Silti Keski-Suomen teollisuuden, rakentamisen ja palveluiden suhdannetilanne pysyi loppuvuoden aikana normaalia korkeammalla tasolla. Viime vuosien aikana Keski-Suomen talous on kasvanut erityisesti viennin ansiosta. Alueen vienti on kasvanut selvästi enemmän kuin vertailumaakunnissa ja koko Suomessa. Ammattitaitoisen työvoiman saatavuuteen on kuitenkin kiinnitettävä edelleen huomiota.

Järjestimme viime vuonna yli 50 koulutusta ja tapahtumaa, joissa oli yli 700 osallistujaa. Vuonna 2018 vierailimme aktiivisesti myös maakunnissa, kun järjestimme Keski-Suomen Yrittäjien kanssa Kasvun maakunnan ajatushautomokiertueen. Kiertueen varrella etsimme kasvun mahdollisuuksia ja haasteita ympäri maakuntaa: vierailimme Jämsässä, Piispalassa pohjoisessa Keski-Suomessa, Keuruulla, Äänekoskella ja Jyväskylässä. Haluamme tarjota laadukasta koulutusta, mielenkiintoisia tapahtumia ja verkostoitumismahdollisuuksia jäsenillemme myös tänä vuonna.

Vuoden 2018 aikana keskityimme myös jäsenmäärämme kasvattamiseen, ja saimme uusia jäseniä ilahduttavan paljon. Jäsenistömme kasvoi 108 yrityksellä. Näin ollen Keski-Suomen kauppakamarilla on tällä hetkellä yhteensä lähes 650 jäsentä. Mittava jäsenmäärä kertoo osaltaan siitä, että kauppakamariin luotetaan ja toimintaamme pidetään tarpeellisena.

Keski-Suomen kauppakamarin ydintehtävänä on tukea paikallisten yritysten elinvoimaa ja tarjota kilpailukyvyn edellytyksiä. Siksi kuuntelemme jäsenyrityksiämme tarkasti, ja teemme yritysten eteen töitä entistä tarmokkaammin vuonna 2019. Nähtäväksi jää, jatkuuko talouden hyvä vire vai reagoiko Keski-Suomi talouden rattaiden hiipumiseen muuta maata aiemmin. Lisäksi keväällä on tiedossa kahdet vaalit, joten seuraamme mielenkiinnolla, mitä vaalikentiltä tihkuu elinkeinoelämälle.

Toivon Keski-Suomen kauppakamarin puolesta kaikille menestystä vuodelle 2019!

Ari Hiltunen, Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtaja