Puheenjohtaja Vesa-Pekka Kangaskorven tervehdys

Vesa-Pekka Kangaskorpi. Kuva: Ville Keto

Aluksi haluan kiittää luottamuksestanne puheenjohtajuuden osalta. Koen tehtävän monella tapaa erittäin merkittävänä. Kauppakamari on maineikas järjestö ja toimija, jonka tehtävä on kirkas elinkeinoelämän keskeisenä, jopa keskeisimpänä edunvalvojana. Verrattuna muihin samaa edunvalvontaa tekeviin toimijoihin, ovat Kauppakamarit vahvemmin läsnä maakunnallisesti ja paikallisesti. Keski-Suomen kauppakamari on tästä loistava esimerkki. Olemme aktiivinen maakunnallinen toimija ja osapuoli monessa asiassa, samaan aikaan toimimme myös keskeisenä linkkinä maakunnasta ulospäin.

Olen toiminut kahdeksan vuotta EK:n hallituksessa, jonka kautta edunvalvonta on tuttua. Lisäksi minulla oli ilo toimia kauppaneuvos Antti Määtän aikana varapuheenjohtajana Keski-Suomen kauppakamarissa ennen nykyistä puheenjohtajuutta. Toivon, että kykenen tuottamaan lisäarvoa toimintaamme. Olen erittäin otettu, että kauppakamarin hallituksessa ja valiokunnissa on näin kattava ja tasokas joukko maakuntamme elinkeinoelämän edustajia. Hienoa on, että mukana on myös julkisen sektorin edustajia Jyväskylän kaupunginjohtajasta lähtien. Tosin on tärkeää muistaa, että kauppakamarit ovat elinkeinoelämän edunvalvojia, jotka toimivat myös vastavoimana liian vahvalle julkiselle sektorille.

Kauppakamarin keskeinen tehtävä on mielestäni muodostaa ja välittää paikallisen elinkeinoelämän näkemyksiä ja kantoja eri yhteyksissä. Tehtävämme on rakentaa Suomea ja maakuntaamme koko ajan tässä suhteessa elinvoimaisemmaksi ja kilpailukykyisemmäksi. Kamarin pitää olla yhteistyökykyinen ja -haluinen, mutta myös omata selkeitä omia tavoitteita ja tahtotiloja. Kauppakamarin tulee olla läsnä ja sen äänen pitää kuulua, kun pohditaan maakunnan elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä.

Toivon, että pystymme tulevaisuudessakin edistämään meille tärkeitä asioita ja kirittämään muita yhteiskunnallisia toimijoita suomalaisen ja maakuntamme elinkeinoelämän edunvalvonnassa. Keski-Suomi on upea maakunta, jossa on paljon vireää toimintaa. Kauppakamarimme on hyvässä kunnossa ja meillä on pätevä joukko huolehtimassa asioiden hoidosta, kokeneen toimitusjohtajamme johdolla.

Vesa-Pekka Kangaskorpi

Puheenjohtaja

Keski-Suomen kauppakamari

Kirjoitus on julkaistu alun perin Kauppakamari-lehden helmikuun 2024 numerossa.