Alkio-opistosta eväitä oman polun löytämiseen

Uransa markkinoinnin ja opetuksen parissa luonut Henna-Liisa Maljonen siirtyi takaisin opetusalalle, sillä hän haluaa auttaa nuoria löytämään oman polkunsa. Alkio-opistossa pystyy testaamaan, mikä olisi oma ala, valmentautumaan korkeakouluopintoihin sekä suorittamaan yliopistojen opintoja.

Vilskettä on riittänyt, niin kuin varmasti kaikissa oppilaitoksissa syksyllä, vastaa Alkio-opistolla aloittanut Henna-Liisa Maljonen, kun häneltä kysyy kuulumisia. Maljonen siirtyi Jamk:n projektipäällikön tehtävistä Alkio-opistoon vastaamaan kauppatieteen linjasta.

Maljosen linjajohtajan tehtäviin kuuluu opetuksen lisäksi opintojen suunnittelua, omasta opintokokonaisuudesta vastaamista, opiskelijoiden ohjaamista sekä osallistumista erilaisien yhteisöllisten tapahtumien järjestämiseen, joista Alkio-opisto tunnetaan. Hän vastaa myös tuntiopettajista sekä yhteydenpidosta yliopistojen kanssa, joiden kanssa Alkio-opisto tekee tiivistä yhteistyötä.

Uusi linjanjohtaja hyödyntää uudessa tehtävässään kauppatieteen näkemystä ja kokemusta. Maljonen on toiminut opettajana kymmenkunta vuotta ennen tätä pestiä. Hän on yritysmaailman lisäksi ollut mukana myös esimerkiksi Edufuturassa, Yritystehtaassa ja vetänyt erilaisia kursseja yrittäjille.

Aina nuorille ei ole selvää, ”mikä minusta tulee isona”. Niin ei tiennyt nuorena itse Maljonenkaan. Kaikki ammatit eivät olleet tiedossa, vaihtoehtoja oli paljon ja monet alat kiinnostivat. Lukion jälkeen Maljonen haki opiskelemaan eri aloille taidehistoriasta biologiaan ja päätyi opiskelemaan markkinointia lähes vahingossa.

”Oma polku voi olla sattumaakin monella. Ei ole aina suoraviivaista, mihin työhön opinnoista valmistuu ja miten löytää oma paikkansa. Onneksi nykyään on helppo vaihtaa uraa ja opiskella lisää”, Maljonen tuumaa.

Alkio-opistossa pystyy testaamaan, mikä olisi oma ala, ja jokaiselle pyritään löytämään oma polkunsa. Opinnot ovat myös korkeakouluihin valmentavia. Kauppislinjalaiset tekevät väyläopintoja, joiden avulla on mahdollista päästä suoraan yliopistoon. Vastaavia linjoja löytyy opistosta muitakin. Opiskelijat voivat myös valmistautua pääsykokeisiin. Samalla nuori näkee, onko ala itselle sopiva.

”Samalla voi miettiä, mikä on oma suunta, opiskelun muoto ja niin edelleen”, Maljonen täsmentää.

Alkio-opistossa Korpilahdella opiskelee lähes 300 opiskelijaa kaikkialta Suomesta.

”Itseni on yllättänyt positiivisesti, että Alkio-opiston ilmapiiri on todella yhteisöllinen”, Maljonen kertoo.

Nuorissa on tulevaisuus

Yleisesti puhutaan, että nuorten pahoinvointi on lisääntynyt. Nuorilla on paljon paineita monesta suunnasta: kilpailu hyvistä työpaikoista on kovaa, ja odotukset voivat olla erilaisia kuin työnantajilla tai yhteiskunnalla. Monet uudistukset koulumaailmassa sekä korona ovat vaikuttaneet heikentävästi.

”Esimerkiksi ryhmäkoot ovat monessa oppilaitoksessa kasvaneet – kun ryhmäkoot kasvavat ja kasvavat, opiskelijat tarvitsevat tukea, jota ei muutoinkaan aina pystytä antamaan. Se vaikuttaa myös opettajien jaksamiseen”, Maljonen toteaa.

Maljonen toivoisi, että opetukseen ja oppilaisiin panostettaisiin enemmän.

”Itse näen, että lapset ja nuoret ovat tulevaisuus, ja toivon, että siihen panostetaan”, Maljonen lisää.

Maljonen muistuttaa, että pohja työelämään luodaan koulussa.

”Vaikka töissä oppii paljon, on koulutuksella iso merkitys. Kun pohja on kunnossa, työelämään on helpompi ponnistaa”, Maljonen päättää.

Kuka?
Henna-Liisa Maljonen
Koulutus
Kauppatieteiden maisteri ja filosofian maisteri kulttuurien välisestä viestinnästä
Motto
”Asioilla on tapana järjestyä” ja ”Aina voi oppia”.

Ensimmäinen työpaikka

Nuorena tyttönä menin Finn Yardsin telakalle ”tienaa tonni” -kesätyöhön pesemään koulutuskeskuksen ikkunoita. Olin siellä loppupeleissä monta kesää. Asioilla tapana järjestyä päti tässäkin – seuraavana kesänä sain aina jatkaa ja päädyin loppujen lopuksi sitä kautta sisälähetiksi, alihankkijan kautta ulkolähetiksi ja Rolls Roycelle tekemään omaa alaa vastaavaa työtä. Siksi olen sanonut nuorille, että kesätöihin kannattaa panostaa, se poikii hyvin hoidettuna yleensä jotakin.

Opiskelujen ohella tein paljon monenlaista. Valmistumisen jälkeen olin HP:lla ja IBM:n markkinointiosastolla. Olenkin urani aikana työskennellyt opettamisen ja valmentamisen lisäksi eri kokoisten IT-yritysten markkinoinnin parissa sekä yrittäjänä.

Kansainvälisyys ja kulttuurit kiinnostavat – sitä on tullut opiskeltua yliopistossa, mutta myös testattua käytännössä niin töissä kuin henkilökohtaisessa elämässä. Opiskelin tutkinnon Cambridgessa, olen ollut Pariisissa vaihdossa ja Espanjassa olen viettänyt enemmän aikaa.

Juttu on julkaistu alun perin marraskuun 2023 Kauppakamari-lehdessä.