Finn-Savotta Oy tuplasi liikevaihtonsa ja investoi Karstulaan

Karstulalainen 69-vuotias perheyritys Finn-Savotta Oy teki ennätysvuoden vuonna 2023 – konsernin liikevaihto lähes kaksinkertaistui yli 14 miljoonaan euroon ja liikevoitto ennen veroja nelinkertaistui 3,2 miljoonaan. Tilauskanta on vahva ja yritys investoi Karstulaan.

”Koronavuosina kuluttajakauppa ja vientimme kasvoi vahvasti retkeilybuumin ansiosta. Viime vuoden huima kasvu selittyy Ukrainan sodan aiheuttaman varustautumisen johdosta Suomessa ja Euroopassa. Tilauskanta on vahva ja näkymät tuleville vuosille ovat hyvät”, summaa konsernin toimitusjohtaja Teemu Pohjonen.

Viime vuonna kuluttajakauppa hieman notkahti, mutta Savotan tuotteet kävivät hyvin kaupaksi erityisesti verkkokaupassa. Savotta lanseerasi 2023 alussa oman EU:n laajuisen verkkokauppansa ja ensimmäinen vuosi ylitti tavoitteet. Kuluttajakaupan osuus viime vuonna oli 5,1 miljoonaa.

”Olemme strategiatasolla pohtineet, että pitäisikö meidän verkkokauppamme ja päävarastot sijaita Virossa lähempänä EU:n markkinaa ja siellä missä meillä on myös suurimmat tehtaat. Mutta sotilaallisen huoltovarmuuden vuoksi olemme päättäneet investoida Suomessa Karstulaan”, Pohjonen linjaa.

Investoinnit Karstulaan yli 2 miljoonaa ja ehdollinen tarjous jäähallista

Finn-Savotta Oy on tehnyt ehdollisen tarjouksen Karstulan Areena Oy:n konkurssipesälle jäähallin ostamiseksi teollisuuskäyttöön. Konkurssipesä ja pantinhaltijat ovat hyväksyneet ehdollisen tarjouksen. Tarjouksen ehtona on, että halli sopii rakennusteknisesti Finn-Savotta Oy:lle teollisuuskäyttöön.

Rakennustekniset selvitykset tehdään helmikuun aikana ja kauppakirjan laadinta ja allekirjoittaminen on suunniteltu maaliskuun alkuun.

Teimme viime vuonna investointisuunnitelman rakennus- ja teknologiainvestoinnista Karstulan Humpilla sijaitsevaan logistiikkakeskukseemme ja saimme siihen myös myönteisen päätöksen ELY-keskukselta. Onnelan teollisuusalueella meillä ei ole laajentamismahdollisuuksia. Kun Karstulan Areenalla ei ollut jatkajaa jäähallikäytössä, teimme konkurssipesälle ehdollisen tarjouksen ostamisesta teollisuuskäyttöön. Toteutuessaan kauppa varmistaa liiketoimintamme kasvun ja kotipaikan Karstulassa.” selventää Savotta konsernin hallituksen puheenjohtaja Uljas Valkeinen.

Vuoden 2024 alussa yritys uudisti konsernirakennettaan ja emoyhtiöksi perustettiin Savotta Group Oy, jonka suurimpia omistajia ovat kolmannen polven yrittäjät Elmo ja Julius Valkeinen. Uusi emoyhtiö omistaa 100 % Finn-Savotta Oy:stä ja Savotta Oü:sta ja 54 %:a Finn-Savotta Systems Oy:stä. Konsernin kotipaikka on Karstula ja tytäryhtiö Savotta Oü:lla on tehtaat Tartossa ja Valgassa Virossa. Työntekijöitä on nyt Karstulassa 50 ja Viron tehtailla 120. Vuonna 2016 yrityksessä tehtiin sukupolvenvaihdos ja silloin yrityksellä oli liikevaihtoa n. 4 miljoonaa euroa ja 36 työntekijää Karstulassa.

Juttu on julkaistu Keski-Suomen Kauppakamari-lehden helmikuun 2024 numerossa.