Hammassirkku: Kokonaisvaltaista hampaiden hoitoa jo 25 vuotta

Hammassirkun toimitusjohtaja Sirkku Meriläinen. Kuva: Jussi Liikala

Monipuolisia hammashoitopalveluita tarjoava Hammassirkku viettää tänä vuonna jo 25-vuotisjuhliaan. Sirkku Meriläisen perustama yritys on kasvanut yhden henkilön yrityksestä jo liki 100 hammashoidon ammattilaista työllistäväksi yritykseksi.

Hammassirkku sai alkunsa, kun perustaja, yrittäjä Sirkku Meriläinen halusi perustaa vastaanoton luodakseen ja kehittääkseen omia toimintatapoja ja liiketoimintaa. Hänen mukaansa yrittäjyyden kautta siihen oli paras mahdollisuus.

Meriläisen toimintaa on alusta lähtien ohjannut halu kehittää vastaanoton toimintaa niin, että asiakkaita palvellaan parhaalla mahdollisella tavalla. Kasvu ei ole ollut tavoite, vaan se on seurausta tahtotilasta auttaa aidosti asiakkaita.

”Silloin, kun aloitin yrityksen, yleisesti ajateltiin, että yleishammaslääkärin kuuluu osata kaikkia hammashoidon osa-alueita: kirurgiaa, iensairauksien hoitoa, protetiikkaa ja muita erikoishoitoja, mutta itse huomasin, että se on sula mahdottomuus. Ajattelin, että on tärkeää verkostoitua erikoisalojen asiantuntijoiden kanssa, mistä lähti kehittyminen ja vastaanoton kasvu. Yksi ei voi hallita kaikkia erikoisaloja, joten yhteistyö on avain. Tärkein lähtökohta on se, että potilaat saavat parasta hoitoa”, Meriläinen avaa.

Hammassirkulla hoitoon osallistuu eri alojen asiantuntijoita: on hammaslääkäriä, suuhygienistiä, hammasteknikkoa. Myös digitalisoituminen on vienyt alaa aimo harppauksen eteenpäin: kuvantamiset, 3D-suunnittelu ja 3D-röntgenkuvaukset ovat helpottaneet työtä ja mahdollistaneet erilaisia hoitoja kuin aiemmin.

Laajan palveluvalikoiman lisäksi Meriläinen korostaa, että Hammassirkku on täysin paikallinen yritys. Yrityksen kotipaikka on Jyväskylä ja lisäksi sillä on toimipisteet Saarijärvellä, Äänekoskella, Jämsässä ja Jämsänkoskella.

”Jos meille soittaa, omat hammashoitajamme vastaavat puhelimeen ja pystyvät auttamaan monessa asiassa. Palveluhenkisyytemme on isoimpia valttikortteja. Meillä on töissä hyvä porukka, mikä heijastuu palveluunkin”, Meriläinen kertoo.

Asiakastyytyväisyys on hyvin korkealla tasolla: sitä mittaava NPS on huimat 9,6 / 10.

”Puskaradio on meidän paras markkinointikanava ollut kautta aikojen: kun hoidamme työmme hyvin, asiakkaita riittää jatkossakin.”

Tulevaisuus näyttää 25-vuotiaalla yrityksellä valoisalta. Kun julkisella puolella hammashoitojonot ovat pitkiä, pystyy Hammassirkku tarjoamaan hyvää ja laadukasta hoitoa nopealla aikataululla.

”Kun ongelmat havaitaan ajoissa, potilaat selviävät vähemmällä. Ennaltaehkäisevä hoito on kaikkein keskeisimmässä asemassa. Hampaiden hoidossa säännölliset tarkastukset ja ennaltaehkäisy säästävät paljon ja siitä ihmisten ymmärrys on kasvanut paljon viime vuosina”, Meriläinen sanoo.

Meriläinen nostaa muutaman ajankohtaisen asian hampaidenhoidon saralta. Invisalign-oikomishoitoa on Hammassirkulla tehty useampi vuosi. Läpinäkyvien kalvojen avulla hampaita voidaan oikoa lähes huomaamattomasti. Toinen kiinnostava ala on uniapneadiagnostiikka, jota Hammassirkku on tehnyt yli kymmenen vuotta aloittaen ensimmäisenä koko Suomessa. Yritys onkin ollut monessa asiassa alansa edelläkävijä, ja sitä rataa on tarkoitus jatkaa.

”Tällä hetkellä suosiossa ovat hammaslaminaatit: teemme kauniita vaaleita hymyä ja purennan kuntoutuksia. Lisäksi meillä on vahva osaaminen implantologiaan. Ammattitaitoa löytyy myös leukaluiden rakentamiseen ja vahvistamiseen”, Meriläinen listaa.

Kaikki kruunut, purentakiskot, proteesit, implantit ja implanttihoidot tehdään omassa hammaslaboratoriossa Jyväskylässä, mikä takaa niiden laadun ja luotettavuuden.

Lopuksi Meriläinen muistuttaa muita yrityksiä mahdollisuudesta tarjota työterveyshammashoitoa työntekijöilleen. Hammashoidon kulut yhtä lailla kuin työterveyskulut ovat vähennyskelpoisia osakeyhtiöille. Kolme neljästä yrityspäättäjästä ei ole tästä tietoinen, minkä vuoksi Hammassirkku esittelee mieluusti toimintaansa lähemmin ja auttaa sopimusten laadinnassa.

”Työntekijät arvostavat työterveyshammashoitoa ja se on iso valtti rekrytoinnissa”, Meriläinen huomauttaa.

Juhlavuoden kunniaksi Hammassirkku haluaa tarjota tämän vuoden ajan edun kauppakamarin jäsenille: jokainen kanta-asiakkaaksi liittyvä saa 25 euron alennuksen mistä tahansa toimenpiteestä.

Juttu on julkaistu alun perin syyskuun 3/2024 Kauppakamari-lehdessä.