Jyväskylään tullaan magneettikuvaukseen ympäri Suomea – Seppämagneetin valtteja ovat nopeus ja Suomen suurin kuvausaukko

Korona saattoi hiljentää hetkeksi vastaanoton, mutta magneettikuvauksen tarve ei kadonnut minnekään. Kasvua Seppämagneetti on takonut 60 prosenttia ensimmäiseen vuoteen verrattuna tarjoamalla asiakkaille laadukasta magneettikuvauskokemusta sekä nopeaa diagnoosia ja jatkohoidon tarpeen arviointia.

Seppämagneetti sai alkunsa, kun Antti Kokkonen kumppaneineen pohti, että yksi magneetti Jyväskylään vielä mahtuu. Niin alkoivat valmistelutyöt kolme vuotta sitten, ja Seppämagneetti perustettiin Seppälääkäreiden yhteyteen. Kyseessä on iso investointi: investoinnin arvo on reilusti toista miljoonaa euroa.

Seppämagneetti ehti toimia neljä kuukautta, kun korona alkoi. Vaikka suurin osa ajasta on ollut korona-aikaa, ovat asiakkaat löytäneet tiensä Seppämagneettiin.

”Olemme lähteneet alusta saakka laatu edellä: laite on erittäin hyvä ja kuvaukset tehdään riittävän laajasti”, Seppämagneetin toimitusjohtaja Antti Kokkonen kertoo.

Laitteen erinomaisesta soveltuvuudesta yksityisen sektorin käyttöön kertoo se, että asiakkaita tulee ympäri Suomea. Esimerkiksi ahtaanpaikankammoisia tulee pitkienkin matkojen päästä Seppämagneettiin kuvattavaksi.

”Tutkimusten mukaan neljäsosa kärsii magneettikuvauksessa jonkin asteisista ahtaanpaikankammon oireista. Avara aukko ja todella ammattitaitoinen henkilökunta auttavat siihen paljon. Koko aikana ei ole jäänyt montaa ihmistä kuvaamatta sen takia, että ahtaanpaikonkammo olisi estänyt”, Kokkonen kertoo.

Kuvanlaatu on modernissa hyvässä laitteessa hyvä, ja eroa on paljon vanhempiin laitteisiin verrattuna.

”Hyvällä kameralla voi ottaa hyviä ja huonoja kuvia, mutta huonolla kameralla ei voi ottaa kuin huonoja kuvia”, Kokkonen vertailee.

Laitteessa on lisäksi äänenvaimennusjärjestelmä, mikä tekee siitä Euroopan hiljaisimpia magneettikuvauslaitteita. Siten se sopii myös ääniyliherkille.

Magneettikuvausta käytetään yleisimmin tuki- ja liikuntaelinvaivojen selvittämiseen sekä vatsan ja pään alueen tutkimuksissa. Seppämagneetti tekee kokovartalomagneettikuvauksia, joita tehdään vain harvoissa paikoissa Suomessa.

”Magneettikuvausta käytetään ennen kaikkea tuki- ja liikuntaelinsairauksissa, eli esimerkiksi jos polvea kolottaa, magneetti on ensisijainen kuvausmenetelmä. Lääkärit ja fysioterapeutit arvostavat magneettikuvauksesta saatavaa lausuntoa, sillä sen perusteella treenit ja kuntoutus voidaan kohdentaa oikeanlaisiksi. On tärkeää, että kuvataan oireenmukaisesti ja riittävästi”, vastaava magneettihoitaja Jenni Niskanen kuvailee. Niskasella on yli 15 vuoden kokemus magneettikuvauksesta.

Jos asiakas tulee muualta Suomesta, järjestetään magneettikuvausaika yleensä samalle päivälle lääkäriajan kanssa. Seppämagneetilla magneettikuvaukseen pääsee parin päivän sisällä, ja päivittäin on tarjolla päivystyksellisiäkin aikoja.

Magneettikuvauksiin liittyvissä mielikuvissa on tultu aimo harppaus eteenpäin: nykyään jo tiedetään, että magneettikuvaus ei ole niin kallista kuin ennen. Se on saman hintaista tai jopa edullisempaa kuin ultraäänikuvaaminen. Magneettikuvauksella vaivan syy löytyy varmemmin.

”Magneettikuvausten määrä on kasvanut viimeisen kymmenen vuoden aikana todella paljon. Nykyään ymmärretään, mitä kaikkea sillä pystyy tutkimaan ja tiedetään, että se on tutkimusvälineenä tehokas ja monipuolinen”, Kokkonen kuvailee.

Haittavaikutuksia magneettikuvauksella ei perusterveelle ihmiselle ole verrattuna esimerkiksi röntgenkuvaukseen. Magneettikuvaus on täysin vaaratonta ihmiselle.

Asiakkaita Seppämagneetilla on laidasta laitaan: on julkisen sektorin toimijoita, urheiluseuroja, työnantajia ja yksityishenkilöitä. Terveysvakuutukset yleensä korvaavat magneettikuvauksesta aiheutuvat kustannukset.

”Magneettikuvauksella nopeutetaan diagnoosin saamista ja jatkohoidon tarpeen arviointia. Nopeus on tärkeää asiakkaalle mutta tulee työnantajallekin edullisemmaksi, kun vaiva löydetään nopeasti etenkin vammoissa, jotka vaativat sairauslomaa”, Niskanen sanoo.

”Magneettikuvaukseen tullaan yhä useammin myös ilman lähetettä, sillä ihmiset haluavat ottaa entistä enemmän vastuuta omasta terveydestään”, Kokkonen jatkaa.

Seppämagneetilla on kova kasvuvauhti päällä, ja viime vuonna kasvua tuli huimat 60 prosenttia ensimmäiseen vuoteen verrattuna. Kasvu jatkuu edelleen, ja henkilöstöä palkataan tänä vuonna lisää. Yritys työllistää nyt neljä henkilöä. Seppämagneetti lähtee hakemaan kasvuvauhtia myös kauppakamarin Kasvutahto-mentorointiohjelmasta.

”Koronan takia tapahtumat ovat olleet etänä – odotan, että ihmisiä pääsee tapaamaan livenä” Kokkonen päättää.

Juttu on julkaistu alun perin helmikuun 2022 Kauppakamari-lehdessä.