Yrittäjyys vei mennessään

Sari Pennanen on toiminut yrittäjänä jo 32 vuotta, vaikka alun perin Pennanen ajatteli, ettei hänestä koskaan tulisi yrittäjää. Sattuma vei mennessään ja toisin kävi.

Tilitoimistoyrittäjä Sari Pennanen muistelee lämmöllä yrittäjäuransa alkua. Kaikki sai alkunsa, kun Pennanen haki töihin Kehittämisyhtiö Karstulanseutuun. Kuten lukuisen muunkin uratarinassa, silloisella Kehittämisyhtiö Karstulanseudun, myöhemmin Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtajalla Uljas Valkeisella oli näppinsä pelissä.

”Uljas oli kaiken hyvän alku ja juuri yritystoimintani alkamisessa. Muistan aina, kun Uljas ja kaksi muuta kysyivät työhaastattelussa, olisinko valmis jatkamaan yrittäjänä. Olin aluksi, etten missään nimessä. Sitten löysinkin itseni yrittäjänä. Aina kun näen Uljaksen, hän vitsailee, etkös sinä ollut se kenen ei pitänyt ikinä alkaa yrittäjäksi”, Pennanen naurahtaa.

Pennanen oli nuori, vasta 23-vuotias, kun hän ajautui yrittäjäksi. Nyt 32 vuotta myöhemmin voidaan siis puhua, että Pennanen on konkari alallaan.

Matkan varrelle on mahtunut iso kaari kehitystä. Pennaselle on ollut tärkeää pysyä ajan hermolla palveluiden sähköistyessä.

”Kehitys on ollut huimaa ja vuosi vuodelta vauhti kiihtyy. Koko ajan tulee uutta. Valttimme on, että kouluttaudumme lisää jatkuvasti. ”Haasteet on tehty ratkaistaviksi” on mottoni. Keksin ennemmin ratkaisut kuin selitykset”, Pennanen kertoo.

Pennasen tilitoimisto toimii Karstulassa Aloha-tietotalolla. Vaikka yritys sijaitsee fyysisesti pohjoisessa Keski-Suomessa, on asiakkaita ympäri Suomea. Pennasen lisäksi yritys työllistää yhden työntekijän.

”Olemme helposti lähestyttävä pieni tilitoimisto, jossa saa henkilökohtaista palvelua nopeasti. Teemme työtä täydellä sydämellä ja antaumuksella”, Pennanen kuvailee.

Pennasen vahva ja pitkäjänteinen yritystoiminta ei ole jäänyt huomiotta: yritys palkittiin Karstulan Vuoden yrittäjäpalkinnolla.

”Vuoden yrittäjä on pitkänlinjan ammattilainen ja talousalan osaaja. Yritys on omalta osaltaan turvaamassa ja tuomassa ammattitaitoisen lisän talouspalveluihin paikallisesti. Yritysten näkökulmasta kasvollinen ja helposti tavoitettavissa oleva tilitoimisto on tärkeä yhteistyökumppani. Yritys on luotettava ja ammattitaitoinen, paikallisesti vahva brändi”, palkintoperusteissa sanotaan.

Yrittäjyys on vastuuta ja vapautta

Pennanen haluaa kannustaa muitakin yrittämiseen, jos hyvä idea löytyy.

”Yrittäminen on elämäntapa ja omanlaisensa tapa tehdä töitä. Siinä on omat hyvät ja huonot puolensa. Vaaditaan epävarmuudensietokykyä, mutta on myös omaa vapautta, kun voi suunnitella päivänsä ja vapaansa”, Pennanen kuvailee.

Pennanen kuitenkin muistuttaa yrittäjiä huolehtimaan omasta hyvinvoinnistaan, vapaa-ajastaan ja jaksamisesta.

”Kannustan myöskin pitämään lomaa. Omasta jaksamisestaan kannattaa pitää huolta.”
Tilitoimisto Sari Pennanen liittyi Keski-Suomen kauppakamarin jäseneksi koulutusten ja neuvontapalveluiden vuoksi.

”Kauppakamari on hyvä brändi ja arvostettu, luotettava toimija. Koen imagollisesti tärkeänä, että olemme kauppakamarin jäsenenä. Kauppakamarin koulutukset ovat laadukkaita”, Pennanen päättää.

Juttu on julkaistu alun perin Keski-Suomen Kauppakamari-lehden helmikuun 2024 numerossa.