Yrittämistä Äänekoskella jo 70 vuotta, kolmannessa polvessa

Äänekoskella Kesportia ja Poweria pyörittävän T.A. Niskasen yrittäjä Miina Niskanen ja edeltäjä Timo Niskanen.

Tämä vuosi on Äänekoskella Kesportia ja Poweria pyörittävälle T.A. Niskaselle juhlavuosi, kun heinäkuussa yritys täyttää kunnioitettavat 70 vuotta.

Yksi Äänekosken pitkäaikaisimmista yrityksistä T.A. Niskanen on ollut näkyvä toimija Äänekoskella koko historiansa ajan. Kaikki alkoi vuonna 1953 radioiden myynnistä ja polkupyöräkorjauksesta, ja sittemmin sähköasennus ja 60-luvulla myös urheilutarvikkeiden myynti tulivat mukaan kuvioihin. Äänekoskella nykyään Poweria ja Kesportia pyörittävä yritys on tuonut monenlaista Äänekoskelle, mahtuuhan 70 vuoteen paljon kehitystä.

Yrittäjien vahva halu kehittää ja pysyä ajan hermolla on ajanut yritystä eteenpäin, eikä yrityksen ympärilleen vuosikymmenien aikana tuoma hyvä ole jäänyt vaille tunnustusta. Pitkä rivi kunniakirjoja ja palkintoja komeilee toimiston seinällä. Yritys on palkittu muun muassa maakunnallisella yrittäjäpalkinnolla, Vuoden yrittäjä -palkinnolla ja Äänekoski-mitalilla. Tuoreimpana tunnustuksena Tasavallan presidentti Sauli Niinistö on myöntänyt Timo Niskaselle taloustirehtöörin arvonimen.

”Niskanen Oy on vuodesta 1953 alkaen ollut äänekoskelaisen erikoiskaupan ja palvelujen näkyvä kiintopiste. Yritys on jatkuvasti ja ennakkoluulottomalla tavalla kehittänyt, uudistanut ja laajentanut palvelujaan kehittyvän kaupungin, sen asukkaiden ja yritysten tarpeiden mukaisiksi. Niskanen Oy ja sen johto on myös esimerkillisellä tavalla osallistunut Äänekosken alueen kaupan alan ammattilaisten koulutuksen suunnitteluun ja toteuttamiseen”, kuvataan osuvasti Äänekoski-mitalin diplomissa.

Ensimmäinen sukupolvenvaihdos tehtiin 80-luvulla, kun perustajapariskunnan Esko ja Toini Niskasen poika Timo Niskanen aloitti yrittäjänä.

Yritystoiminta jatkuu jo kolmannessa polvessa, kun Timon tytär Miina Niskanen aloitti perinteikkään perheyrityksen jatkajana.

”Mottomme on pitkään ollut Kaikki saman katon alta. Näin toimimme myös tänään. Kodintekniikkamyymälä toimii pohjoismaisen Power-ketjun myymälänä ja tarjoaa laajan valikoiman puhelimia, kodinkoneita ja muuta kodinelektroniikkaa. Kesportista taas löytää laajan valikoiman niin ulkoiluun kuin vapaa-aikaan tarvittavia välineitä, tarvikkeita, asuja ja jalkineita”, Miina Niskanen kuvailee.

Yritys työllistää yli kymmenen työntekijää, joista osa on ollut saman työnantajan palveluksessa jopa 30 vuotta. Hyvä työilmapiiri, töissä viihtyminen ja työntekijöiden hyvinvointi ovat tärkeässä roolissa Miinalle.

”Iso kiitos siitä, että olemme edelleen vahva toimija kuuluu tietysti pitkäaikaisille ja monisukupolvisille asiakkaillemme sekä sitoutuneelle ja osaavalle henkilökunnallemme”, Miina kiittelee.

Yhteistyö paikallisten oppilaitosten kanssa on hyvää tänäkin päivänä. Monelle nuorelle kaupat toimivat ponnahduslautana ennen siipien kokeilua maailmalla.

”Haluamme tutustuttaa nuoret työelämään ja osoittaa, mikä merkitys kivijalkakaupoilla on kaupungin elinvoimalle”, Miina kertoo.

Hyväntekeväisyys on aina kulkenut yrityksen mukana. Miinaa lähellä sydäntä ovat etenkin lapset ja nuoret. Yritys esimerkiksi tukee paikallisia urheiluseuroja ja toimittaa käytettyjä urheiluvälineitä äänekoskelaisille vähävaraisille. Kunnostivatpa he 200 polkupyörää ja lahjoittivat ne alueelle saapuneille ukrainalaisille.

”Haluamme olla tukemassa lasten ja nuorten urheilua ja ylipäänsä hyvää oloa tällä paikkakunnalla”, Miina toteaa.

Juttu on julkaistu alun perin Toukokuun 2023 Kauppakamari-lehdessä.