Vientikaupan rahoitus - kasvukiertue

Viennin rahoitus 2018-2019. Vienti kasvuun, kaupat kotiin ja saatavat turvaan
​​​​​​​

MIKSI - Vientikaupassa pärjääminen vaatii yhä osaavampaa rahoituksen ja maksutapojen hallintaa. Myyjä voi oikeilla rahoitusratkaisuilla voittaa vientikaupan. Barometri osoittaa, etteivät pk-yritykset hallitse vientikaupan tärkeitä työkaluja - rahoitusta tai suojauskeinoja.

KENELLE – Kohderyhmänä ovat suoraa vientiä harjoittavat pk- ja midcap –yritykset. Tilaisuus soveltuu myös viennin juuri aloittaneille, pienemmille vientiyrityksille. Tapahtuma on yritysedustajille maksuton, mutta edellyttää etukäteisilmoittautumista.

​​​​​​​

​​​​​​​Pienryhmätyöskentelyn mahdollistamiseksi ilmoittautuneista valitaan kuhunkin tapahtumaan 15-30 kasvuhakuista vientiyritystä. Mahdolliset muut osallistujat päätetään tapahtumakohtaisesti.

26.09.2018 08:30 - 13:00

KoulutuksetKansainvälistyminen

Ilmoittaudu

Tapahtumapaikka

Jyväskylän Paviljonki
Lutakonaukio 12, 40100 Jyväskylä

MITÄ - Kauppakamarit ja Finnvera haluavat Vientikaupan rahoitus -kiertueella yhdessä pankkien ja luottovakuutusyhtiöiden kanssa auttaa vientiyrityksiä hallitsemaan vientikaupan rahoituksen salaisuudet. Teemoina ovat vientikaupan rahoitus ja luottotappioilta suojautuminen sekä välineet, kuten luottovakuutus, remburssit, pankkitakaukset ja vekseli.

MITEN - Tapahtumissa kerrotaan käytännönläheisesti ostajarahoituksen ja ostajariskin hallinnankeinoista ja haastetaan pk-yrityksiä sparraavaan keskusteluun viennin luottopolitiikasta. Tavoitteena on, että osallistuva pk-yritys löytää työkaluja kilpailukykynsä parantamiseen viennissä ja saa eväitä kasvun hakemiseen kansainvälistymisestä.

KUKA – Keski-Suomen tapahtuman järjestävät yhteistyössä Keski-Suomen kauppakamari, Finnvera, Osuuspankki ja Atradius luottovakuuttaja.

OHJELMA:

​​​​​​​8.30 Ilmoittautuminen, aamukahvi ja verkostoituminen

9.00 Suomi kaipaa kasvua ja kansainvälistymistä

Ari Hiltunen, Keski-Suomen kauppakamari (tilaisuuden puheenjohtajana)
Hallitse rahoitusratkaisut – Antti Niemelä, Osuuspankki
Muista luottovakuutus – Juhani Laitela, Atradius
Finnveran vientikaupan rahoituskampanja - Mikko Vänttinen, Finnvera

10.00 Näin rahoitimme onnistuneen vientikaupan – yrityscaset
Case 1: Jyki Group Oy, toimitusjohtaja Aki Siren

Case 2: FM Timber Oy, toimitusjohtaja Petri Säteri

+pankin tai luottovakuuttajan kommentit

11.00 Rahoitus-workshop – pienryhmäsparraus (yritysedustajat jaetaan kahteen ryhmään):

1. Raaka-aineita, puolivalmisteita, kulutustavaroita tai palveluja vievät yhtiöt, joiden vienti on yleensä lyhyellä <180 päivän maksuajalla
    - Aiheena laskusaatavan luottovakuuttaminen ja sen rahoitus/myynti;
    - Ryhmän vetäjänä on Juhani Laitala, Atradius
  2. Investointitavaroita (esim. koneita, tuotantolinjoja) vievät yritykset, joiden ostajat hakevat rahoitusvaihtoehtoja investoinnilleen
    - Aiheina erilaiset remburssit ja pankkitakaukset sekä vekseli
    - Ryhmän vetäjän on Eila Nygren ja Katja Översti, Osuuspankki