Keskuskauppakamarin EU-katsaus: Elpymispaketti tuo vauhtia Suomen taloudelle

Suomikin häviää, jos EU:n elpymistoimet epäonnistuvat tai menevät vanhojen velkojen maksuun talouden uudistamisen sijasta. Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori korostaa, että Suomi kärsisi EU:n elpymispaketin ja samalla EU:n budjetin kaatumisesta. Oikein toteutettuna EU:n paketti tuo vauhtia Suomenkin talouteen. Kauppakamarin selvityksen mukaan lähes 50 prosenttia vientiyrityksistä uskoo sen tuovan uusia vientikauppoja EU-maista.

Keskuskauppakamarin Eurooppa-päivän alla julkaisema EU-katsaus kokoaa keskeisimpiä toimia, joilla EU aikoo nousta koronan runtelemasta ahdingosta maailmantalouden edelläkävijäksi digitalisaatiossa ja vihreässä taloudessa älyliikenteestä kestävään rahoitukseen. Vuoren mukaan kunnianhimoisen tavoitteen saavuttaminen ei onnistu, jos elpymispaketti kaadetaan.

”Toki Suomen on syytä pitää EU-pöydissä jatkossakin huolta, että EU:n perustavoite on yhteisen talouskasvun vauhdittaminen, ei velkojen jakaminen”, sanoo Euroopan talous- ja sosiaalikomiteankin jäsenenä toimiva Vuori.

Samalla hän varoittaa EU:ta syyllistymästä nyt Lissabonin kilpailukykystrategian virheisiin poliittisesti uhoamalla ja markkinoita ylisääntelemällä.

“Yritysten on oltava nyt keskiössä markkinaehtoisesti rakentamassa tätä uutta taloutta tavalla, joka vahvistaa niiden halua uudistua ja investoida Euroopassa”, Vuori sanoo.

EU:n ajettava fiksua kauppapolitiikkaa –uusia vientimarkkinoita ja tasavertaista kilpailua

Vuoren mukaan EU:n on myös ajettava fiksulla kauppapolitiikalla yrityksille uusia vientimarkkinoita ja tasavertaisempaa kilpailua suhteessa kilpailijoihin Aasiassa ja Amerikassa.

“Suomen taloudella on vain voitettavaa vihreän kasvun ja liikenteen digitalisaation hankkeista, sillä suomalaisyrityksillä on jo nyt tarjolla teknologiaa ja ratkaisuja haasteisiin”, Vuori sanoo.

Vuori muistuttaa, että myös yritysvastuuta ja kestävää rahoitusta edistävät EU-normit voivat vahvistaa suomalaisyritysten kansainvälistä kilpailukykyä, sillä ne toimivat jo nyt erittäin vastuullisesti maailmalla.

Liite: Keskuskauppakamarin EU-katsaus