Aidon Oy:lle Keski-Suomen kauppakamarin 21. Maineteko maailmalla -palkinto

Keski-Suomen kauppakamari palkitsee vuosittain Maineteko maailmalla -palkinnolla keskisuomalaisen yrityksen, joka on kasvanut menestyksekkäästi ja vienyt toiminnallaan paikallista osaamista maailmalle. Tänä vuonna palkinto luovutettiin jyväskyläläiselle Aidon Oy:lle.

Maineteko maailmalla -palkinto luovutettiin Keski-Suomen kauppakamarin kevätkokouksessa. Kuvassa (vas.) kauppakamarin toimitusjohtaja Ari Hiltunen, kauppakamarin hallituksen puheenjohtaja Jari Rautjärvi, Aidonin toimitusjohtaja Timo Chrons ja maakuntajohtaja Tapani Mattila. Kuva: Nelli Miettinen.

Aidon Oy on tullut tunnetuksi älykkäiden sähköverkkojen ja älykkään mittausteknologian toimittajana. Yrityksen tarina alkoi vuonna 2004, ja 15 vuodessa yrityksestä on tullut alallaan Pohjoismaiden markkinajohtaja.

Yli kolme miljoonaa toimitettua energiapalvelulaitetta yli sadalle verkkoyhtiölle Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa ei ole sattuman kauppaa vaan pitkäjänteisen asiantuntijatyön tulosta.

Etenkin viime vuosina Aidonin kasvu on ollut hurjaa: yritys lähes viisinkertaisti liikevaihtonsa vuodesta 2015 vuoteen 2017, ja vuonna 2017 sen liikevaihto ylitti 90 miljoonaa euroa. Aidonin henkilöstömääräkin on kasvanut noin 60:een, ja lisäksi se työllistää kymmeniä ulkopuolisia työntekijöitä muun muassa keskisuomalaisissa softa-alan yrityksissä.

Vaikka viime vuonna yrityksen kasvu tasaantui, lähitulevaisuudessa on lupa odottaa edelleen positiivista virettä.

Voittajayritys palkittiin Keski-Suomen kauppakamarin kevätkokouksessa 15.5. Samuli Alosen Maailma Siivillä -veistospalkinnolla. Palkinnon vastaanotti Aidon Oy:n toimitusjohtaja Timo Chrons.

”Tällainen tunnustus tuntuu erityisen hyvältä, ja nähtävästi olemme tehneet jotain oikein. Kiitos kuuluu koko työyhteisöllemme. Meidän on kuitenkin jatkettava töitä nöyrästi, koska alan kilpailu on kovaa ja teknologiat kehittyvät vauhdilla”, Chrons sanoo.

Aidonin liiketoiminta nivoutuu vahvasti Keski-Suomen kehittämisen pääkärkiin, joita ovat digi-, bio- ja osaamistalous. Palkintoperusteluissa kuvataan, kuinka Aidon Oy on pystynyt yhdistämään esimerkillisesti omassa liiketoiminnassaan kaikki nämä kolme vahvuutta.

”Aidon Oy:n älykkäät sähköverkkojen mittauslaitteet ja niihin liittyvät palvelut ovat saaneet hyvän menestyksen kansainvälisillä markkinoilla. Keski-Suomi tarvitsee lisää vientituloja ja työpaikkoja perinteisen teknologia- ja metsäteollisuuden rinnalle, ja Aidon Oy toteuttaa tätä tavoitetta erinomaisesti”, Keski-Suomen maakuntajohtaja Tapani Mattila perustelee valintaa.

”Aidon on hieno keskisuomalainen kasvuyritystarina vahvasta visiosta, tahdosta ja osaamisesta. Keski-Suomi tarvitsee jatkossa lisää Aidonin kaltaisia kasvavia ja kansainvälistyviä yrityksiä, joilla on hyvät menestymisen mahdollisuudet myös jatkossa”, Keski-Suomen kauppakamarin hallituksen puheenjohtaja Jari Rautjärvi täydentää.

Aidonin tekemisen ydintä on myös kestävän ja ilmastoystävällisen energiapolitiikan tukeminen. Päästövähennysten myötä yritys on parantanut energiatehokuutta, vähentänyt sähkönkulutusta ja lisännyt digitalisaation avulla prosessien automaatiota. Kokonaisuudesta se on luonut osaamisen avulla uutta liiketoimintaa.

”Organisaatiomme on aidosti asiakaslähtöinen, sillä toimimme asiakkaan tarpeiden mukaan ja kehitämme aktiivisesti heidän liiketoimintaansa. Haluamme olla myös mukana ilmastonmuutoksen torjumisessa, ja siksi kannamme oman kortemme kekoon paremman tulevaisuuden takaamiseksi”, Chrons kuvailee.

Energiatoimiala on globaali ja kasvava ala, joten Aidonin osaamiselle riittää kysyntää maailmalla nyt ja tulevaisuudessa. Niinpä Chrons uskoo, että yrityksen kansainvälistymissuunnitelma kantaa hedelmää jatkossakin.

Maineteko maailmalle -palkinnon myöntämisestä vastaa Keski-Suomen kauppakamarin puheenjohtajisto yhdessä maakuntajohtaja Tapani Mattilan ja Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtaja Ari Hiltusen kanssa. Palkinnon saajaa on ehdottanut Keski-Suomen kauppakamarin Kasvu- ja kansainvälistymisvaliokunta.