Kauppakamarin vuoden aktiivisin valiokunta on Valmistus ja tuotanto -valiokunta

Kuvassa vasemmalta: Valmistus ja tuotanto -valiokunnan puheenjohtaja Juha Järvi ja Juniorikillan puheenjohtaja Heini Kannisto.

Valmistus ja tuotanto -valiokunta on käynnistänyt somelähettiläshankkeen, jonka tarkoituksena on parantaa toimialan houkuttelevuutta nuorten keskuudessa. Yhteistyössä on mukana 10 yritystä.

Juniorikilta valitsee vuosittain kauppakamarin aktiivisimman valiokunnan. Syyskokouksessa 22.11.2019 Vuoden 2019 aktiivisimpana valiokuntana palkittiin Valmistus ja tuotanto -valiokunta. Perusteena valinnalle on yhteistyön merkittävä edistäminen koko alan ja Keski-Suomen hyväksi.

Valiokunta on aktiivisesti, yhteistyössä Keski-Suomen kauppakamarin kanssa, lähtenyt taklaamaan alaa vaivaavaa työvoimapulaa palkkaamalla sosiaalisen median lähettilään. Lähettilään tavoitteena on tavoittaa erityisesti ammatinvalintaa harkitsevat nuoret. Tässä yhteistyössä on mukana nyt jo noin kymmenen teollisten alojen yritystä Keski-Suomesta. Valiokunta pyrkii nostamaan teollisten alojen profiilia nuorten silmissä ja kertomaan millaista nykyaikainen teollinen työ oikeasti on”, perustelee Juniorikillan puheenjohtaja Heini Kannisto valintaa.

Valiokunta on myös pysynyt vuosikellossaan ja sen teemassa. Vuoden teemana on ollut osaajapula. Valiokunnan puheenjohtaja Juha Järvi kiittelee tunnustuksesta tehdystä työstä.

”Valiokunnassa on paljon pohdittu osaajapulaa ja siihen ratkaisuja. Hankkeen kautta haluamme tehdä osamme toimialan ja Keski-Suomen houkuttelevuuden edistämiseksi nuorten keskuudessa osaajapulan taltuttamiseksi”, sanoo Valmistus ja tuotanto -valiokunnan puheenjohtaja, KA-MU Oy:n toimitusjohtaja Juha Järvi.

Viime vuonna valiokunnan toimeksiannosta Jyväskylän ammattikorkeakoulun Innovaatioviikolla toteutetun kyselyn mukaan nuorten mielikuvat alasta olivat vääristyneitä. Alaa pidettiin raskaana, likaisena, huonosti palkattuna ja epävarmana, vaikka totuus on toinen. Ala on kehittynyt hurjasti, ja esimerkiksi uusien teknologioiden käyttö kuuluu olennaisena osana nykypäivän työnkuvaan.

Hankkeeseen pestattu nuori somelähettiläs vierailee hankkeessa mukana olevissa yrityksissä ja tuottaa nuoria kiinnostavaa sisältöä, kuten kuvia, videoita ja tarinoita nuorten suosimiin sosiaalisen median kanaviin ja pyrkii siten muuttamaan alan mielikuvaa myönteisemmäksi.

Hihansa toimialan ja Keski-Suomen houkuttelevuuden parantamiseksi ovat käärineet KA-MU Oy, Kytola Instruments Oy, Elonen Oy, Multimek Oy, UPM Jokilaakson tehtaat, HT Laser Oy, Tikka Spikes Oy, Moventas Gears, Valtra ja Laukaan betoni.

Juniorikilta on kauppakamarin valiokunta, joka koostuu aktiivisista ja ansioituneista nuorkauppakamarilaisista. Juniorikillan jäsenyys on kaksivuotinen tehtävä, ja kukin juniorikiltalainen toimii kauppakamarin valiokunnissa juniorijäsenen mandaatilla. Tavoitteena on mahdollistaa nuorkauppakamarin jäsenille oppiminen kokeneilta yritysjohtajilta ja samalla tuoda tulevaisuuden tekijöiden näkemykset tämän päivän elinkeinoelämän kehittämiseen.