Arvokkaat tekijät halutaan pitää työkykyisinä

​Alkuvuoden pk-barometrin mukaan Keski-Suomen suhdannenäkymät ovat plussan puolella. Alueella on tahtoa kasvaa, mutta silti pk-yritysten investointiodotukset ovat alhaiset. Vaikka haastava taloustilanne näkyy monien yritysten arjessa, ilmapiiri on kehittämismyönteinen.

– Yritykset pyrkivät kustannustehokkaasti luomaan edellytyksiä kannattavalle liiketoiminnalle. Tarve ja tahto pk-yritysten investointien tekemiseen on vahva. Jossain vaiheessa ne tulevat myös toteutumaan, kuvaa alueellisen OP-yrityspankin asiakkuusjohtaja Samuli Hosio.

Pk-barometrissa todettiin, että Osuuspankkien rooli yritysrahoituksessa on viime aikoina korostunut.
– Meillä on pitkäjänteinen kumppanuus yrittäjien kanssa, mistä olemme kiitollisia. Osuuspankin vahvan aseman taustalla on muun muassa se, että toimintamme on ennalta arvattavaa. Vaikeista ajoista huolimatta pysymme niissä sopimuksissa, jotka on tehty, Hosio sanoo.

– Yrittäjän ei tarvitse pärjätä yksin. Yhteistyö ja verkostot ovat välttämättömiä kasvun aikaansaamiseksi. Yhteistyön kanavat on Keski-Suomessa olemassa, Pohjola Vakuutuksen hyvinvointiratkaisujen asiantuntija Tero Linja sanoo.

Henkilöstön jaksaminen kiinnostaa yrityksiä

Pohjola Vakuutus auttaa yritysasiakkaitaan ehkäisemään henkilöstöriskejä ja minimoimaan vahinkoja ennakoimalla. Työhyvinvointi on liiketoiminnan onnistumisen edellytys ja riskien pienentäjä. Sairaspoissaolon kulujen lasku sekä motivoituneen ja jaksavan henkilöstön työ näkyvät positiivisesti yrityksen tuloksessa. Kun jotain sattuu, oman yrityksen tarpeisiin sopiva suunnitelma ja toimintatavat auttavat normaaliin tilanteeseen mahdollisimman nopeasti.

Vakuuttaminen, hyvinvoinnin edistäminen ja rahoitustoiminta tukevat luontevasti toisiaan. Liiketoiminnan sujuvuus edellyttää, että yritys pystyy pitämään palvelulupauksensa ja tuotantoaikataulunsa.

– Vakuutus korvaa, jos jotain sattuu. Rahoittajan näkökulmasta liiketoiminnan sujuvuus on tärkeää. Olemme asiakkaidemme arjessa mukana laaja-alaisesti, Tero Linja kertoo.
– Konsepti on kehitetty vastaamaan OPn yritysasiakkaiden tarpeisiin. Henkilöstön jaksaminen todella kiinnostaa yrityksiä. Arvokkaat tekijät halutaan pitää työkykyisinä. Vastaanotto tälle palvelulle on ollut erittäin positiivinen, Pohjola Vakuutuksen yhteyspäällikkö Tuula Möttönen sanoo.

Henkilöstöriskit ovat harmaata aluetta ennen kuin ne tunnistetaan oman yrityksen kohdalla. Kun tilanne on kartoitettu, yrityksellä on tieto mitä asioita kannattaa viedä eteenpäin. Pohjola Vakuutuksen yrityskohtainen kehittämissuunnitelma tukee työterveyshuoltoa ja täydentää lakisääteistä vakuuttamista.

– Jokaiselle yritykselle laaditaan sopiva suunnitelma ja toimintatapa henkilöriskien ennaltaehkäisyyn ja prosessiin, joka lähtee liikkeelle kun jotain sattuu. Skaala on laaja aina pienestä listurvasta laajaan korvaavuuteen, Möttönen kuvailee.

Omasairaalan toiminta laajenee

Vahingon sattuessa tai sairauden yllättäessä OPn Omasairaala lupaa tarjota nopeimman mahdollisen hoitoketjun ja siten myös kustannussäästöjä yritykselle. Vuonna 2013 Omasairaala onnistui lyhentämään tyypillisimpien ortopedisten leikkausten hoitoketjua noin 40 päivällä.

– Omasairaalassa nopea tutkimuksiin ja toimenpiteisiin pääsy on hoidon lähtökohta. Tervehtymiseen tarvitaan tietysti oma aikansa. Hoitoketjun alkupäässä turha odottaminen vie aikaa ja rahaa. Kipeänä odottaminen väärin myös työntekijän näkökulmasta, Tero Linja sanoo.

Omasairaalan toiminta laajenee kuluvan vuoden aikana Helsingistä Tampereelle, Kuopioon, Ouluun ja Turkuun. Näin sen palvelut ovat tarjolla valtaosalle suomalaisista alle kahden tunnin ajomatkan päässä.

www.op.fi/keski-suomi

www.op.fi

www.pohjola.fi

Tämä artikkeli liittyy Jyväskylän koulutuskuntayhtymän näkyvyyteen Keski-Suomen kauppakamarin vuosikirjassa 2015.