Finnair Jyväskylän-lentojen operoijaksi

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on tehnyt julkisen tarjouskilpailun päätökset reittilentoliikenteen hankkimiseksi valtion tukemana Helsingin ja viiden maakuntalentoaseman välille. Finnair voitti kilpailutuksen kaikilla reiteillä. Lennot alkavat 31.10.2022.

Säännölliset reittilennot kilpailutettiin Helsingin ja Joensuun, Helsingin ja Jyväskylän, Helsingin ja Kajaanin lentoasemien välille sekä kolmioreittinä Helsingin ja Kokkola-Pietarsaaren sekä Kemi-Tornion lentoasemien välille ajalle 31.10.2022–30.7.2023.

Kilpailutukseen tuli tarjouksia neljältä lentoyhtiöltä: Amapola Flyg AB, DAT A/S, NyxAir OÜ ja Finnair Oyj. Joensuun reitti sai kolme tarjousta, Kajaanin ja Jyväskylän kaksi ja Kemi-Kokkolan reitti yhden. Kilpailutuksen ratkaisuperusteena oli hinta kaikkien tarjouspyynnön asettamien vaatimusten täyttävien tarjoajien kesken.

"Olemme tehneet hankintapäätöksen ja aloitamme nyt sopimusneuvottelut Finnairin kanssa. Neuvottelut pyritään saamaan valmiiksi mahdollisimman pian ja lennot alkamaan suunnitellusti 31.10.2022", kertoo johtaja Pipsa Eklund.

Edestakaisia lentoja tulee olemaan korkeintaan kaksi kertaa arkipäivässä suorilla yhteyksillä ja kolme kolmiolentoa Kemi-Kokkola-Helsinki välillä. Jyväskylään lennot päättyvät jo 23.6.2023, ja lyhyempi kausi on huomioitu hieman parempana palvelutasona eli lentoja on viikossa yksi enemmän.

"Meidän voi olla mahdollista nostaa hieman palvelutasoa kentille kauden aikana, sillä hankinta alitti budjetin suunnitelman mukaisesti. Meidän tulee kuitenkin huomioida mahdollinen polttoaineen hinnan nousua ja varautua siihen. Palvelutaso tulee jäämään hieman alhaisemmaksi kuin edellisellä kaudella", Eklund sanoo. Saatujen tarjousten hinta oli 13,7 miljoonaa euroa.

Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtaja Ari Hiltunen toteaa, että Finnairin voitto tarjouskilpailutuksessa on hyvä asia Jyväskylästä tapahtuvan matkustuksen luonteen vuoksi.

”Meille on jatkomatkustuksen kannalta ollut äärimmäisen tärkeää, että meillä on toimivat jatkoyhteydet Helsinki-Vantaalta. Ennen koronaa kauppakamarikyselyn mukaan yli 90 prosenttia Jyväskylän lentomatkustajista oli jatkomatkustajia, joista 80 prosenttia jatkoi Finnairilla. Kun jatkossa myös Jyväskylä-Helsinki-väliä operoi Finnair, sen pitäisi näkyä Jyväskylän matkustajamäärissä sen interline-sopimusten mahdollistaman matkustuksen sujuvoitumisen vuoksi. Nyt jatko on matkustajista kiinni, löytävätkö matkustajat uudelleen lentomatkustuksen pariin”, Hiltunen sanoo.

Maakuntalentojen tukeminen eduskunnan päätös

Kilpailutus perustuu eduskunnan myöntämään määrärahaan lentoliikenteen ostoihin ja aiempaan vuonna 2020 tehtyyn väliaikaiseen ratkaisuun, jolla pyritään yhdessä kaupunkien kanssa uudelleen rakentamaan markkinaehtoinen lentoliikenne viidelle lentoasemalle koronapandemiaa edeltävää tasoa kohti.

Eduskunta hyväksyi 11.3.2022 vuoden ensimmäisessä lisätalousarviossa 17 miljoonan euron määrärahan, joka voidaan käyttää lentoliikenteen julkisen palveluvelvoitteen kustannusten kattamiseen. Traficom on asettanut julkisen palveluvelvoitteen reittiväleille.