Finnair lentää vain kaksi kertaa viikossa Jyväskylään - vuorojen vähyys iso pettymys

Keski-Suomen kauppakamari pettyi lentojen vähyyteen. Kuvituskuva: Pexels

Finnair aloittaa lennot marraskuussa, mutta lentää Jyväskylään vain kaksi kertaa viikossa ja nekin kolmiolentoina. Petyimme suuresti vuorojen vähyyteen.

– Tämä on ehdottomasti pettymys, vaikka en paljon odottanutkaan, toimitusjohtajamme Ari Hiltunen kommentoi Keskisuomalaiselle.

Maanantaisin Finnair lentää Kajaanin kautta Jyväskylään. Lähtö Helsingistä on kello 8.05 ja Jyväskylään kone laskeutuu kello 10.35. Jyväskylästä kolmiolento jatkaa Helsinkiin kello 11.05. Keskiviikkona Finnair lentää Helsingistä Jyväskylään kello 19.20 vuoron, joka jatkaa Jyväskylästä kello 20.35 Kajaanin kautta Helsinkiin. Aikataulu on voimassa 24.3. saakka.

Maakuntien lentoliikennettä selvittänyt työryhmä esittää, että valtio ostaisi lentoliikennettä Kokkolan, Joensuun, Kajaanin, Jyväskylän ja Kemin lentoasemille vuoden 2021 loppuun saakka.

Työryhmä katsoo, että koronaviruksen aiheuttamassa poikkeustilanteessa on tarpeellista tehdä ratkaisuja, joilla turvataan lentoliikenteen ennakoitavuus näille vientivetoisille alueille.

Työryhmän ehdotus on, että Liikenne- ja viestintävirasto Traficom käynnistäisi välittömästi lentoliikennepalvelujen hankinnan Kokkolan, Joensuun, Kajaanin, Jyväskylän ja Kemin lentoasemille. Hankintaan liittyvä kilpailutus kestäisi arviolta kolmesta kuuteen kuukautta. Tarkoitus on, että valtion ostamat lentoyhteydet käynnistyisivät Finnairin liikenteen päätyttyä.

Paras ratkaisu on Jyväskylässä yöpyvä kone, joka lentää Jyväskylään myöhään illalla ja lähtee Helsinkiin aamulla kuuden aikaan. Keski-Suomen kauppakamarin kesäkuussa toteuttamaan kyselyyn vastanneista 65 prosenttia kertoi, että aikainen aamulento Jyväskylästä Helsinkiin on heidän yritykselleen paras vaihtoehto. Myöhäistä iltalentoa Helsingistä Jyväskylään piti tärkeimpänä 54 prosenttia vastaajista.