Hallituksen työmarkkinauudistuksilla positiivinen sykäys keskisuomalaisten yritysten investointihalukkuudelle – lähes 34 prosenttia aikoo lisätä investointeja

Kauppakamarien kyselyyn vastanneista keskisuomalaisista yrityksistä 34 prosenttia kertoo, että hallituksen työmarkkinauudistukset lisäävät niiden investointihalukkuutta joko merkittävästi tai jonkin verran. 58 prosenttia keskisuomalaisista vastanneista arvelee, ettei uudistuksilla ole vaikutusta ja vain 5 prosenttia arvelee uudistusten vaikutusten vähentävän investointihalukkuutta.

Työmarkkinauudistuksilla tarkoitetaan paikallisen sopimisen edistämistä, poliittisten lakkojen rajoittamista, ansiosidonnaisen työttömyysturvan porrastusta ja sosiaaliturvan kannustinloukkujen purkamista.

”Keskisuomalaisten yritysten investointihalukkuuden lisääntyminen on loistava uutinen Keski-Suomen kituliaan taloustilanteen piristymiseksi. Nyt odotetaan, että investointeja lähtee liikkeelle”, sanoo Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtaja Ari Hiltunen.

Hiltusen mukaan investoinnit ovat olleet jäissä yleisen epävarmuuden, korkojennousun ja sen myötä heikomman kysyntätilanteen vuoksi.

”Työmarkkinauudistukset ovat tervetulleita yritysten uskon vahvistamiseksi tulevaan, että Suomessa kannattaa edelleen yrittää, työllistää ja investoida. On hienoa, että uudistukset etenevät ja ne vaikuttavat positiivisesti odotusten mukaisesti”, Hiltunen toteaa.

Kauppakamarien kysely tehtiin 6-8.5.2024 ja siihen vastasi 1882 yritystä eri toimialoilta eri puolilta Suomea. Keski-Suomesta kyselyyn vastasi 80 yritystä. Kyselyn aineisto on kerätty sähköpostitse kauppakamarien jäsenyrityksiltä. Kyselyyn on voinut vastata yhden kerran jäsenyritystä kohden.​​​​​​​