Ismo Salminen on Vuoden kouluttaja 2023

--

Hyväksytty hallituksen jäsen (HHJ) -kehityksestä vastaava johtaja, varatuomari Ismo Salminen on valittu Vuoden kouluttajaksi. Valinnan teki kauppakamarien valtakunnallinen koulutuspooli, joka perustelee päätöstään Ismon vankalla asiantuntemuksella ja rennolla koulutustyylillä.

Ismo Salmisella on pitkä kokemus HHJ-kurssien suunnittelusta, kehittämisestä ja kouluttajana toimimisesta. Kouluttajana hänen vahvuuksiaan ovat huumorintaju ja kyky luoda koulutusryhmään keskusteleva ilmapiiri.

Asiakaspalautteen mukaan Ismo Salminen on erinomainen luennoitsija, joka rakentaa esityksensä konkreettisille esimerkeille.

– Ismolla on pilkettä silmäkulmassa, mikä on kouluttajalle tärkeä ominaisuus. HHJ-kehitysjohtajana hänen työllään on valtakunnallista vaikuttavuutta. Lisäksi hän on tehnyt pitkäjänteistä koulutusyhteistyötä kauppakamarien kanssa ympäri Suomea, koulutuspoolin perusteluissa sanotaan.

Ismo Salminen on työskennellyt yli 30 vuoden ajan pk-yritysten johto- ja kehittämistehtävissä muun muassa toimitusjohtajana sekä hallinto- ja talousjohtajana. Vuodesta 2005 alkaen Salminen on toiminut hallituksen jäsenenä tai puheenjohtajana 17 pk-yrityksessä. Lisäksi hän on ollut hallituksen sihteeri ja lainopillinen neuvonantaja kahdeksassa yrityksessä vuodesta 2001 alkaen.

Vuonna 2019 Ismo Salminen aloitti Tampereen kauppakamarissa HHJ-koulutusten kehityksestä vastaavana johtajana. Tässä tehtävässä hän on yhtenäistänyt HHJ-koulutuksia valtakunnallisesti ja toiminut aktiivisesti HHJ-kouluttajapankin ja -perehdytysten puolesta. Lisäksi hänellä on keskeinen rooli HHJ-kokonaisuuden uusimman koulutuksen, korkean tason HHJ Pro -ohjelman rakentajana ja ohjelmajohtajana.

Vuoden kouluttaja -tunnustuksen jakava koulutuspooli kokoaa yhteen kauppakamareiden koulutuksista vastaavat henkilöt ympäri Suomea ja kehittää koulutustarjontaa valtakunnallisesti asiakkaiden ja kauppakamarijäsenten tarpeiden pohjalta. Vuoden 2023 alusta koulutuspoolin puheenjohtajina toimivat palvelupäällikkö Mari Polvinen Kuopion alueen kauppakamarista ja koulutuspäällikkö Susanna Keskinen Tampereen kauppakamarista.

--

Ismo Salminen toimii kouluttajana tänä keväänä Jyväskylässä toteutettavalla HHJ-puheenjohtajakurssilla.

HHJ-puheenjohtajakurssi 25.-26.5.2023

Hallituksen puheenjohtajan tulee omata kyky kehittää omaa sekä hallituksen muiden jäsenten hallitustyöskentelyn osaamista. HHJ-puheenjohtajakurssilla luodaan perusta pk-yritysten hallituksen puheenjohtajan käytännön työlle.

Puheenjohtakurssilla käsitellään mm.

• hallituksen ydintehtävät ja tehokkuudet

• yrityksen strategia sekä päätöksenteko- ja johtamisjärjestelmä

• kokouksen johtaminen ja työjärjestys

• liiketoiminnan kehittäminen ja toimitusjohtajan katsaus

• hallituksen ja puheenjohtajan vuorovaikutussuhteet

• hallituksen puheenjohtajan tehtävät ja vastuut

​​​​​​​HHJ-kurssin, -tutkinnon ja -puheenjohtajakurssin hyväksytysti suorittanut on oikeutettu käyttämään HHJ PJ -nimikettä.