Iso-Britannian Suomen-suurlähettilään vierailu kauppakamarilla kirvoitti paikalliset vientiyritykset keskustelemaan brexitistä

Keski-Suomen kauppakamarilla oli ilo isännöidä Iso-Britannian Suomen-suurlähettilään Thomas Erik Doddin ja hänen delegaationsa vierailua viime viikolla. Paikalle saapui myös keskisuomalaisia vientiä tekeviä yrityksiä: Harvia Finland, Firstbeat Technologies ja Orkla Suomi. Kaikilla yrityksillä on markkinoita Isossa-Britanniassa, ja siksi kuumana puheenaiheena oli erityisesti Iso-Britannian mahdollinen ero EU:sta.

Iso-Britannian Suomen-suurlähettilään vierailu keskittyi ajankohtaisten yrityskuulumisten ympärille.

Harvian markkinointijohtaja Sami Linna uskoi muiden vieraiden tavoin, että brexitin uhka luo epävarmuutta markkinatilanteeseen. Kasvanut terveys- ja hyvinvointibuumi on kuitenkin levinnyt vahvasti myös Iso-Britanniaan, ja tähän markkinarakoon Harvia haluaa iskeä saunan hyvinvointivaikutusten siivittämänä.

”Mahdollisen brexitin takia ilmassa on epävarmuutta. Yrityksemme näkökulmasta on tärkeää, että fyysiset tuotteet lopputuloksesta huolimatta kulkevat rajojen yli Isoon-Britanniaan”, Linna kommentoi.

Sydämen sykevälianalyyseihin erikoistunut Firstbeat on onnistunut hankkimaan vuosien varrella monia suuria kansainvälisiä yhteistyökumppaneita, kuten Garminin ja Sonyn. Vaikka Firstbeatin päätoimipaikka on edelleen Jyväskylässä, yrityksen kaksi toimistoa sijaitsevat Englannissa.

”Firstbeatin tulevaisuus on täynnä kasvun mahdollisuuksia, ja potentiaalia löytyy yhtä lailla Britannian markkinoilta. Olemmekin jo laajentaneet toimipisteitämme Englantiin. Erityisesti työhyvinvointi ja huippu-urheilu takaavat meille kasvun eväät kansainvälisillä markkinoilla”, Firstbeatin varatoimitusjohtaja Juho Tuppurainen kuvailee.

Myös Orkla Suomen Panda-tuotemerkkiä edustavat tuotteet ovat maistuneet viime vuosina entistä paremmin briteille. Tilanne on siinä mielessä suotuisa, että kuluttajat nauttivat herkkuhetkistä talouden heilahteluista huolimatta.

Harvia, Firstbeat ja Orkla Suomi ovat siitä esimerkillisiä yrityksiä, että ne ovat onnistuneet markkinoimaan tuotteitaan ja laajentamaan toimintaansa kansainvälisesti. Iso-Britannian Suomen-suurlähettiläs Thomas Erik Dodd kuitenkin toivoisi monelta suomalaisyritykseltä vieläkin aktiivisempaa otetta markkinointiin.

Suomi on tunnettu laadukkaista tuotteistaan. Suomalaiset ovat kuitenkin luonnostaan vaatimattomia, ja siksi suomalaisten yritysten tulisi investoida markkinointiin. Tämä avaisi uusia mahdollisuuksia liiketoiminnan kasvulle. Valtionjohto voi aina tukea enemmän kotimaisten tuotteiden myyntiä globaaleilla markkinoilla”, Dodd sanoo. ​​​​​​​

Iso-Britannian Suomen-suurlähettiläs Thomas Erik Dodd keskusteli Firstbeatin edustajien Juho Tuppuraisen ja Tuire Tenkulan kanssa.

Lisää ajankohtaista tietoa brexitiin varautumisesta yrityksille: https://www.gov.uk/