Ison-Britannian tullin tietojärjestelmävaihdos vaikuttaa Suomeenkin

Iso-Britannia uusii kansallisen tulli-ilmoitusjärjestelmänsä. Syyskuun lopulla otetaan käyttöön uusi tulli-ilmoitusjärjestelmä CDS (Customs Declaration Service), joka korvaa nykyisen CHIEF (Customs Handling of Import and Export Freight) -järjestelmän. Muutos edellyttää Britannian pään yrityksiltä toimenpiteitä, jotta tulliselvitykset tuonnissa ja viennissä onnistuvat. Lue lisää KauppakamariTiedosta DB Schenker Oy:n tulliasioiden päällikkö, tullausasiantuntija Ville Raevuoren kirjoituksesta.

Ison-Britannian pään ostajan/kauppakumppanin toimitus- ja tullausongelmiin haetaan usein apua tavaran myyjältä, joten suomalaisten myyjien on hyvä tietää tulossa olevasta muutoksesta.

Käytännössä kaikkien Ison-Britannian tuojien ja viejien pitää hankkia uutta tullausjärjestelmää varten itselleen ns. Government Gateway Account -rekisteröityminen. Ilman sitä Ison-Britannian tuoja tai viejä ei pysty saamaan tulli-ilmoituksia vireille. Goverment Gateway -tunnuksen avulla yritykset kirjautuvat Tullin uuteen CDS-järjestelmään ja antavat sen kautta valitsemilleen tullausagenteille/huolintaliikkeille valtuutukset hoitaa yrityksen tullausasioita. Ilman valtuutuksia tullin järjestelmässä asiamiehet/edustajat eivät pysty käyttämään tuontiselvityksissä yrityksen nimissä olevaa tulliluottotiliä DAN (Deferment Approval Number) tai hyödyntämään lykätyn arvonlisäveron mahdollisuutta PVA (Postponed VAT Accounting).

Suosittelen, että suomalaiset myyjät tiedustelevat aktiivisesti omilta kauppakumppaneiltaan näiden tietämystä Ison-Britannian tullin tulliselvitysjärjestelmän muutoksesta ja sen vaikutuksista. Näin pystytään etukäteen varautumaan muutokseen, jolla voi olla vaikutuksia toimitusaikoihin huolellisesta ennakkovarautumisesta huolimatta.

Lisätietoa muutoksesta täältä. Ks. myös Ison-Britannian tullin CDS-järjestelmä

Ville Raevuori

Tulliasioiden päällikkö, tullausasiantuntija / DB Schenker Oy

KauppakamariTiedosta saat ajankohtaista tietoa taloushallinnosta, verotuksesta, työsuhteesta ja juridiikasta.