Jyväskylä – Helsinki -väliset lennot alkavat – operoijana NyxAir OÜ

Kuvituskuva: Pexels

Valtion kilpailutuksen Jyväskylän-lentojen operoinnista on voittanut NyxAir OÜ. Lennot alkavat aikaisintaan 19.4. Keski-Suomen kauppakamari pitää lentojen alkamista erittäin tärkeänä maakunnan saavutettavuuden ja elinkeinoelämän kannalta.

Traficom tiedotti 26.3., että viiden maakuntakentän lentoliikenteen kilpailutuksen ratkaisut on tehty. Operoijana Jyväskylä-Helsinki välillä toimii NyxAir OÜ. Lennot alkavat aikaisintaan 19.4.2021 ja jatkuisivat valtion tukemana 31.12.2021 asti.

”On erittäin hieno uutinen, että operoija löytyi ja lennot pääsevät alkamaan. Olen ilahtunut siitä, että Jyväskylän reitti herätti kiinnostusta ja saatiin tarjouksia. Alkuperäisen tarjouspyynnön perusteella lentoja tulisi kaksi vuoroa per arkipäivä”, Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtaja Ari Hiltunen sanoo. Ari Hiltunen on toiminut Liikenne- ja viestintäministeriön lentoliikennetyöryhmässä Keski-Suomen edustajana.

”Yhtiön koneisto on sopiva tälle reitille, vielä ei ole tiedossa, millä kalustolla lennetään. Sama yhtiö voitti myös Kemi-Kokkolan välin kilpailutuksen”, Hiltunen sanoo.

Säännölliset reittilennot kilpailutettiin Helsingistä Joensuun, Jyväskylän, Kajaanin, Kemin ja Kokkolan lentokentille. Lentojen aloitusajankohta sovitaan tarjouskilpailutuksen voittajien kanssa niin, että otetaan huomioon vallitseva Covid-19-pandemiatilanne sekä kuullaan maakuntien tarpeet. Kilpailutuksen ratkaisuperusteena oli hinta kaikkien tarjouspyynnön asettamien vaatimusten täyttävien tarjoajien kesken.

”Toivottavasti yksityiskohdat saadaan tarkennettua mahdollisimman pian, korona nujerrettua ja rajat auki. Olisi tärkeää, että operoija pääsee yhteistyöhön muiden lentoyhtiöiden kanssa ja sujuvat jatkoyhteydet Helsinki-Vantaalta maailmalle mahdollistuisivat. Keski-Suomelle on tärkeää, että lentoyhteydet maailmalle ovat sujuvat”, Hiltunen sanoo.

Lisätietoja:
Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtaja Ari Hiltunen, p. 040 058 3210 ari.hiltunen@kskauppakamari.fi