Jyväskylä on saanut Maailman Saunamaakunnan pääkaupunki-statuksen jo vuonna 2015

Keski-Suomi on julistautunut Saunamaakunnaksi jo vuonna 2015 ja Jyväskylä on sen myötä maailman saunamaakunnan pääkaupunki, kertoo Keski-Suomen kauppakamari. Tällä viitataan Tampereen julistautumiseen saunapääkaupungiksi.

Maailman Saunamaakunnaksi Keski-Suomi on julistautunut jo 1.9.2015 ja sen myötä Jyväskylä maailman saunamaakunnan pääkaupungiksi. Julistautuminen tapahtui kutsuvierastilaisuutena Jyväskylän satamassa 1.9.2015 ja sen suoritti Jyväskylän kaupunginjohtaja Timo Koivisto. Asiasta on uutisoinut esimerkiksi Rantapallo otsikolla (linkki) ”Tässä tuore saunapääkaupunki: ”tavoitteena Suomen paras saunaelämys””. Työtä saunabrändin eteen on tehty kohta jo kaksi vuotta, erityisesti kansainväliselle kohderyhmälle. Brändille on muun muassa rakennettu omat nettisivut, https://saunaregion.fi/fi/.​

Keski-Suomen kauppakamarin matkailuhallitus, joka koostuu keskisuomalaisista matkailuyritysten edustajista, on todennut saunatuotteen olevan yksi maakunnan kärkimatkailutuotteista. Saunamaakunnaksi julistautuminen on Keski-Suomen kauppakamarin matkailuhallituksen alkuun saattama ja eri toimialojen välillä vaikuttava yhteistyömuoto, jonka tavoitteena vahvistaa Keski-Suomi -brändiä hyvinvointi- ja saunamatkailukohteena.

”Uskomme vahvasti, että jatkossa Suomen paras saunaelämys löytyy Keski-Suomesta. Kotimaisten asiakkaiden lisäksi katseet ovat vahvasti kansainvälisessä asiakasryhmässä. Saunalla onkin iso merkitys Keski-Suomen teollisuudelle, matkailulle ja työllisyydelle”, kertoo Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtaja Uljas Valkeinen.

Sauna näkyy Keski-Suomessa usealla toimialalla

Keski-Suomen maakunnalla onkin useita tekijöitä puolellaan saunamaakunnaksi ja Jyväskylällä sen pääkaupungiksi julistautuessaan. Keski-Suomesta löytyy maailman suurin kiukaiden ja saunatuotteiden valmistaja ja sauna-alan toimija, muuramelainen Harvia.

Karstulalainen Honkarakenne Oyj valmistaa saunoja ja hirsimökkejä niin kotimarkkinoille kuin kansainväliseen myyntiinkin. Saunojen sisustukseen, kuten saunalauteisiin, keskittyneitä yrityksiä ovat mm. jyväskyläläinen Sun Sauna Oy ja laukaalainen Saunansydän Oy. Huliswood Oy toteuttaa kelosavusaunoja sekä Uhtua Design – brändin alla kelo sisäsaunoja ja – kylpytynnyreitä.

Alueella toimii lukuisia matkailuyrityksiä, joiden kärkituotteiden joukkoon kuuluu saunaan liittyviä matkailutuotteita ja -palveluita. Tällaisia yrityksiä ovat muun muassa työryhmässäkin mukana olevat lomakeskus Revontuli, Varjolan tilan matkailu ja HimosLomat. Perinteisten saunojen lisäksi saunalautta-yrittäjien määrä on ollut kasvussa Keski-Suomessa. Löytyypä Jyväskylän Pyöräilyseura JYPS ry:ltä polkupyörän perään kiinnitettävä yhden miehen saunakin. Toinen keskisuomalainen erikoisuus on Finn-Savotta Oy:n telttasaunat. Telttasaunoja alettiin valmistaa ulkomailla rauhanturvaustehtävissä toimiville suomalaisille. Sittemmin tuotteista on tullut kysytty ja se on osa yrityksen tuotantoa.

Myös savusaunakulttuuri on Keski-Suomessa voimissaan. Useissa keskisuomalaisissa kylissä toimii erilaisia savusaunayhdistyksiä. Maailman suurin savusauna löytyy Laukaasta, Tupaswillan tilalta. Savusaunaan mahtuu jopa 150 kylpijää. 30 vuoden ajan Muuramessa toiminut, presidentti Mauno Koiviston käyttöön vihkimä Saunakylä jatkaa toimintaansa Jämsässä. Miltei 30 historiallisen Saunakylän savusaunan muuttotyöt Päijänteen rantaan Jämsän Juokslahteen aloitettiin vuoden 2015 aikana.

Jyväskylä on myös Alvar Aalto -pääkaupunki. Suomalaisen arkkitehtuurin kulmakivi, Alvar Aalto, on myös suunnitellut lukuisia saunoja ympäri Suomea. Hän on suunnitellut yhden myös Jyväskylän kaupungin Harjulle, joskaan sitä ei ole koskaan rakennettu. Saunan piirustukset löytyvät Alvar Aalto museon kokoelmista.

Jyväskylässä järjestetään maailman ensimmäinen hyvinvointia ja saunaa käsittelevä tapahtuma World Sauna Forum 29.9., ja sen ohessa Hygge-hyvinvointimessut 29.9.-1.10.2017. World Sauna Forumissa kuulemme, miten Jyväskylän kaupunki tulevaisuudessa kehittyy maailman saunamaakunnan pääkaupunkina.

”On hienoa, että suomalaista saunakulttuuria viedään Suomessa eteenpäin ja yhä vahvemmin myös kansainvälisen matkailijan tietoisuuteen. Keski-Suomessa ja Jyväskylässä saunamatkailua on kehitetty jo useamman vuoden ajan erilaisten saunatuotteiden, -palvelujen, -tapahtumien ja -markkinoinnin avulla. Jyväskylässä tullaan järjestämään 29.9. myös maailman ensimmäinen World Sauna Forum, joka on uusi sauna-alan kansainvälinen yritysseminaari ja verkostoitumistilaisuus. Tapahtumassa kuullaan myös Jyväskylän uusimmat saunaan liittyvät uutiset”, kertoo Visit Jyväskylän markkinointipäällikkö Susanne Sarvilinna.