Jyväskylän ja Helsingin väliset lennot alkoivat 28.11. – elinkeinoelämä, maakuntajohtaja ja Jyväskylän kaupunginjohto iloitsevat lentojen alkamista

Kuva: Finnair

Odotetut maakuntalennot Jyväskylän ja Helsingin välillä alkoivat tauon jälkeen marraskuun lopussa Finnairin operoimana. Lentoja on viikon jokaisena päivänä. Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtaja Ari Hiltunen kertoo, että lennot on otettu positiivisesti vastaan ja ennakkokysyntää on ollut runsaasti.

”Maakuntamme on hyvin vientivetoinen ja yritykset tarvitsevat lentoyhteyksiä nimenomaan rajojen ulkopuolelle. Matka ei pysähdy Helsinki-Vantaalle, vaan lähes 90 prosenttia matkustajista käyttää jatkolentoa. Maakuntalennot on otettu positiivisesti vastaan ja ennakkokysyntää on ollut runsaasti”, sanoo Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtaja Ari Hiltunen.

Valmet Technologies Oy:n Paperit-liiketoimintalinjan johtaja Jari Vähäpesola on samoilla linjoilla.

”Lennot ovat tervetulleita ei yksistään henkilöstöllemme vaan myös ulkomaisille asiakkaillemme, joiden matkanteko helpottuu niiltä osin kuin lennot sopivat yhteen jatkolentojen osalta. Uskon, että tarvetta on päivittäin hyödyntää lentoyhteyksiä”, sanoo Jari Vähäpesola.

Lentoaikataulut on suunniteltu etenkin jatkomatkustuksen kannalta oivallisiksi. Aikaisella aamulennolla ehtii Eurooppaan lähteville lennoille, ja myöhäisellä iltalennolla ehtii vielä Jyväskylään.

”On paljon asioita, joita ei pystytä hoitamaan Teamsilla. Jyväskylän-lentojen avulla liikematkat lyhenevät jopa kahdella päivällä, kun jatkolennoille Eurooppaan pääsee samana aamuna ja takaisin kotiin Jyväskylään samana iltana. Sillä on merkitystä erityisesti paljon matkustaville”, Hiltunen toteaa.

Hiltunen uskoo, että lentomatkustuksessa tapahtuu elpymistä koronan jälkeen. Oman vaikutuksensa hän uskoo olevan myös optimoiduilla lentoaikatauluilla sekä sillä, että Finnairin interline-sopimusten ansiosta sekä ihmiset että matkatavarat liikkuvat sujuvammin.

Myös maakuntajohtaja Pekka Hokkanen ja Jyväskylän kaupunginjohtaja Timo Koivisto iloitsevat lentojen alkamista.

”Lentoliikenne on elintärkeä osa maakunnan saavutettavuutta ja eri liikennemuotojen toisiaan täydentävää kokonaisuutta. Kansainvälinen saavutettavuus on Keski-Suomen vientiteollisuudelle, oppilaitoksille sekä matkailulle kriittinen tekijä. Sen edellytyksenä ovat säännölliset ja muun muassa jatkoyhteyksien kannalta järkevät lentoaikataulut”, maakuntajohtaja Hokkanen toteaa.

”Lentojen merkitys on Jyväskylälle suuri. Säännöllinen yhteys parantaa kaupungin saavutettavuutta ja vastaa sekä elinkeinoelämän että matkailun tarpeisiin. Jyväskylä on yksi Suomen viidestä kasvukeskuksesta ja toimiva lentoliikenne on kiistatta yksi kaupungin menestystekijöistä”, Jyväskylän kaupunginjohtaja Timo Koivisto tiivistää.

Lentoaikataulut:

JYVÄSKYLÄ-HELSINKI​​​​​​​