Jyväskylän-lennot alkavat marraskuussa

Finnair ilmoitti 17.9., että minimiyhteydet viiteen kaupunkiin (Kokkolaan, Joensuuhun, Kajaaniin, Jyväskylään ja Kemiin) palautetaan marraskuun alusta alkaen talvisesongin ajaksi. Talvikauden lentoyhteyksien avaaminen vastaa akuuttiin tarpeeseen ja kevätkaudella alkava uusimuotoinen valtion takaama liikenne turvaa yhteydet pidemmällä aikajänteellä.

”Hallitus ja Liikenne- ja viestintäministeriö ansaitsevat ison kiitoksen maakuntalentojen alkamisen mahdollistamisesta tässä poikkeuksellisessa tilanteessa. Lentojen jatkuminen on erittäin tärkeää Keski-Suomen elinkeinoelämälle ja elinvoimaisuudelle ja on iso työvoitto toimijoiden yhteistyöllä”, kiittelee Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtaja Ari Hiltunen.

Covid-19-tartuntatautitilanteen johdosta maakuntien lentoliikenteen nopea käynnistyminen edellyttää taloudellisen takauksen antamista valtiolta. Työryhmän läpikäymän aineiston ja kuulemisten valossa poikkeustilanteessa väliaikaisella ratkaisulla turvataan vientivetoisten alueiden elinkeinoelämälle liikenteen ennakoitavuus. Finnair tiedotti lentojen alkamisesta tänään torstaina 17.9. Finnair lentää talviliikennekauden ja valtio kilpailuttaa lennot loppuvuodeksi 2021.

”Keski-Suomelle ja elinkeinoelämälle oli ensiarvoisen tärkeää, että lentoyhteydet saadaan jatkumaan. Vientiyrityksille on välttämättömyys, että lentoyhteydet ovat auki maailmalle”, Keski-Suomen kauppakamarin puheenjohtaja Antti Määttä sanoo.

”Kiitos tärkeästä päätöksestä ja yhteistyöstä turvata alueemme elinkeinoelämän jatkuvuus tässä haastavassa tilanteessa”, sanoo vs. maakuntajohtaja Pekka Hokkanen.

Hiltunen on ollut tyytyväinen työryhmän työskentelyyn ja vuoropuheluun, jossa maakunnat ovat esittäneet lentoyhteyksien merkityksellisyyden alueille. Ari Hiltunen on toiminut työryhmässä Keski-Suomen edustajana.

”Iso kiitos kuuluu myös ministeri Timo Harakalle ja lentoliikennetyöryhmän puheenjohtaja Pilvi Torstille, joka on tehnyt ison työn ja ymmärsi lentoliikenteen välttämättömyyden maakuntien elinkeinotoiminnan jatkumisen ja maakuntien elinvoiman kannalta”, Hiltunen sanoo.

”Toimiva lentoyhteys maailmalle laittaa kaupungin kartalle. Voidaksemme pärjätä kovenevassa kilpailussa yrityksistä ja osaajista, tänne ja täältä on päästävä lentokoneella”, Jyväskylän kaupunginjohtaja Timo Koivisto sanoo.

”Tarve lentojen alkamiselle yrityksissä on ollut suuri, ja nyt vetoankin yrityksiin: käyttäkää näitä lentoja. Meillä on vuosi aikaa näyttää, että lennoille on kysyntää ja maakuntakentälle kannattaa lentää”, Hiltunen painottaa.

Kokkolan, Joensuun, Kajaanin, Jyväskylän ja Kemin lentoliikenne on ollut pysähdyksissä maaliskuusta lähtien koronapandemian vuoksi. Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka asetti 21.8.2020 työryhmän, jonka tehtäväksi asetettiin arvioida, miten lentoliikenneyhteydet Kokkolan, Joensuun, Kajaanin, Kemin ja Jyväskylän lentokentille voidaan turvata ja tulisiko yhteydet tarvittaessa kilpailuttaa. Työryhmän tehtävänä oli myös selvittää kyseisten alueiden sitoutumisen oman alueensa lentoliikenteen tukemiseen.