Kansainvälisten opiskelijoiden osaaminen yritysten käyttöön KV-taksvärkissä

Keskisuomalaiset yritykset tarjoavat kansainvälisille korkeakouluopiskelijoille tutustumispäivän yritykseensä vuotuisessa Kansainvälisessä taksvärkissä 13.3.–17.3.2017. KV-taksvärkin tarkoituksena on tutustuttaa opiskelijat keskisuomalaisiin yrityksiin ja saada yrityksille hyöty kansainvälisten opiskelijoiden osaamisesta ja verkostoista

Keski-Suomen kauppakamari kokoaa yhteen keskisuomalaiset yritykset ja kansainväliset opiskelijat vuotuisessa Kansainvälisessä taksvärkissä 13.3.–17.3.2017. Kansainvälistyminen on yksi Keski-Suomen kauppakamarin vaikuttamissuunnitelman tärkeimmistä painopisteistä. KV-taksvärkki järjestetään neljättä kertaa.

KV-taksvärkissä yrityksillä on mahdollisuus saada kansainvälisten opiskelijoiden osaaminen käyttöön. Viime vuonna esimerkiksi VRT oli mukana jo toista kertaa, ja he ottivat jopa neljä eri harjoittelijaa. ”Haluamme laajentaa yritystä maailmalle, joten tämä oli mainio tilaisuus tutustua eri maiden ihmisiin ja saada paikallista tietoa kohdemaista. Samalla saimme kansainvälisiä opiskelijoita tutustumaan meidän yritykseen ja he pääsivät näkemään, mitä me VRT:ssä teemme”, kertoi VRT:n Commercial Manager Dan Steinnes. Heidän taksvärkkiopiskelijansa olivat kotoisin Perusta, Meksikosta, Iranista ja Venäjältä.

Toissa vuonna KV-taksvärkkiin osallistunut yritys BioGTS oli tyytyväinen kv-opiskelijan, Ying Gaon, osaamiseen. BioGTS halusi KV-taksvärkin avulla löytää uusia verkostoitumisen keinoja ja saada näkyvyyttä Kiinan markkinoilla.

–Ying Gao työskenteli päivän aikana yhteistyössä yrityksemme Kiinan toimintojen koordinaattorin kanssa. Hän loi yrityksellemme kiinalaisen sosiaalisen median tilin, Weibon, ja julkaisi siellä uutisia yrityksestämme. Tämän työn tuloksena meidän yrityksemme on herättänyt kiinnostusta ja olemme löytäneet mielenkiintoisia, potentiaalisia yhteistyökumppaneita Kiinasta. Opiskelija teki todella hyvää työtä, kertoi BioGTS Oy:n toimistopäällikkö Helena Miettinen.

Kansainvälinen taksvärkki lähentää kansainvälisiä opiskelijoita ja yrittäjiä sekä yrityksiä saamaan kontakteja kansainvälisille markkinoille myös silloin, kun opiskelija on palannut kotimaahansa. Opiskelijat taas saavat uusia kokemuksia suomalaisesta bisneksestä ja tärkeitä kontakteja. Osalle tutustumisesta voi poikia jopa kesätyöpaikka.

Kansainvälinen taksvärkki -yritykset

Tänä vuonna opiskelijan ottavia yrityksiä ja organisaatioita ovat Isoisän puulelu, Mundus Aer, Nokka-Yhtiöt, Watrec Oy, Pisla, Medita Communications, Naava, ITAB Pikval, Jyväskylän kaupunki, JAO, Conexbird, Keski-Suomen kauppakamari, Mecania Oy, BusinessArena, Hymatic Oy, Stafix , Creamentors, Valmet, Suomen Brodeeraus, Ficote ja Keski-Suomen Yrittäjät.

KV-taksvärkin järjestävät yhteistyössä Keski-Suomen kauppakamari, Jyväskylän yliopisto ja Jyväskylän ammattikorkeakoulu.

Lisätietoja

Leena Räisänen, Keski-Suomen kauppakamari, p. 050 555 9915, leena.raisanen@kauppakamari.fi