Kansallinen rokotustodistus ja työterveyshuollolle täysi korvaus rokotuksista

Kuvituskuva: Pexels

Kauppakamarin jäsenyritykset vaativat, että Suomeen on saatava kansallinen, monikielinen rokotustodistus, jonka turvin yritysten matkatyötä tekevät työntekijät pääsevät matkustamaan ulkomaille heti, kun maailma taas avautuu. Kyselyyn vastanneet keskisuomalaiset yritykset pitävät tärkeänä myös sitä, että työterveyshuolto otetaan mukaan järjestämään rokotuksia ja että rokotuksista aiheutuvat kustannukset korvataan täysimääräisesti.

Kyselyyn vastanneista keskisuomalaisista yrityksistä 70 prosenttia katsoi, että kansallinen, kansainväliset kriteerit täyttävä rokotustodistus on välttämätön.

”Keskisuomalaisten yritysten työntekijöiden on pystyttävä työn puolesta matkustamaan heti kun se on mahdollista, etteivät kaupat mene sivu suun ja vienti kärsi. Viranomaisten pitää valmistella kansainväliset kriteerit täyttävä rokotustodistus mahdollisimman pikaisesti”, Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtaja Ari Hiltunen sanoo.

On hyvin todennäköistä, että rokotustodistus tulee olemaan pakollinen tai asioita jouduttava asiakirja eri puolella maailmaa, kun matkustaminen rajojen yli on jälleen mahdollista.

Työterveyshuollolle täysimääräinen korvaus

Lähes 90 prosenttia keskisuomalaisista kyselyyn vastanneista yrityksistä on sitä mieltä, että työterveyshuollon järjestämistä rokotuksista pitää saada täysimääräinen korvaus.

”Yksityisen sektorin mukaan otto rokotusten järjestämiseen on toivottu päätös, sillä se tuo nopeutta rokottamiseen. Rokotuksista aiheutuvat kustannukset on kuitenkin korvattava täysimääräisesti”, Hiltunen toteaa.

Rokotusjärjestystä tulisi miettiä työperusteisemmaksi

Kyselyyn vastanneista keskisuomalaisista yrityksistä 55 prosenttia katsoo, että hallituksen ja terveysviranomaisten laatima rokotusjärjestys on toimiva. Kuitenkin 37 prosenttia vastanneista muuttaisi rokotusjärjestystä niin, että terveydenhoitohenkilökunnan ja riskiryhmien rokottamisen jälkeen rokotusvuoro määräytyisi työperusteisesti.

”On selvää, että kaikilla työpaikoilla ei voida tehdä etätöitä. Liiketoiminnan harjoittaminen on turvattava mahdollisimman hyvin. Rokotukset on saatava mahdollisimman pian, jotta yrityksille paljon kärsimystä aiheuttaneista rajoituksista voidaan luopua”, Hiltunen painottaa.

Keskisuomalaisten vastanneiden yritysten mielestä asiakaspalvelijoiden, kuten kauppojen kassahenkilökunnan, ravintolatyöntekijöiden ja bussikuskien pitäisi olla rokotusvuorossa ensimmäisinä. Sen jälkeen pitäisi rokottaa työkseen ulkomailla tai kotimaassa matkustavat, sen jälkeen opettajat ja päiväkotien henkilöstö.

Kauppakamarien kysely tehtiin 2.2.2021. Kyselyyn vastasi 3134 kauppakamarien jäsenyritystä. Vastauksia kertyi kaikilta toimialoilta ympäri Suomen sekä kaiken kokoisista yrityksistä. Aiemmat vastaavanlaiset kyselyt on toteutettu 16.-17.3, 30.3, 20.4, 4.5, 18.5, 1.6, 23.6, 2.9, 8.10. ja 1.12.