Kasvun maakunnan ajatushautomo inspiroi paikallisia ideoimaan Keuruulla

Syksyn ensimmäinen Kasvun maakunnan ajatushautomo kaarsi viime viikolla 19.9. Hotelli Keurusselälle. Paikalle saapui kymmenittäin paikallisia yrittäjiä, yritysten edustajia, virkahenkilöitä, päättäjiä, kehittäjiä sekä järjestöjen edustajia. ​​​​​​​
​​​​​​​

Tilaisuudessa keskityttiin erityisesti Keuruun alueen tulevaisuuden rakentamiseen: Miten Keuruun alueella menee 2020-luvulla? Mitkä ovat Keuruun alueen vetovoimaa lisääviä vahvuuksia ja mihin pitää panostaa jatkossa entistä enemmän? Minkä taas pitää muuttua, jotta haittatekijät eivät syö alueen menestystä?

Keuruun ajatushautomoa fasilitoi Humap Oy:n Vesa Purokuru, joka johdatteli osallistujien työskentelyä innostavalla ja osallistavalla otteella. Tilaisuuden key note -puheenvuorot kuultiin Pekka Pirhoselta sisältä uudistumisesta ja Seija Kiiskilältä tulevaisuuden kohtaamisesta.

Iltapäivän ajatushautomovaiheessa osallistujat pääsivät pohtimaan Keuruun kasvun mahdollisuuksia ja esteitä. Ajatuksia herätti erityisesti menestyvän alueen viitekehys, jota rakentavat alueen vetovoima ja pitovoima, kasvun edellytykset ja mahdollisuudet sekä villit kokeilut. Keskusteluista kumpusikin roppakaupalla uusia ideoita Keuruun alueen kehittämiseksi. Osa ideoista oli mielikuvituksellisia visioita ja osa saman tien toteutettavissa olevia ajatuksia.​​​​​​​

Vesa Purokuru inspiroi osallistujia.

Tiivistä keskustelua käytiin vaihtuvissa pöytäryhmissä.

Mielenkiintoisimpia ajatushautomon pohdintoja olivat niin sanotut villit kortit, kuten kelluva ekokylä, etäkoulutuskampus ja biokaasutehdas. Toisaalta muun muassa osaavan työvoiman saatavuuteen, Keuruun alueen markkinointiin ja yritysten väliseen yhteistyöhön tulisi panostaa edelleen. Puolestaan puhtaasta luonnosta, terveistä kouluista ja eri alojen erityisosaamisesta halutaan pitää kiinni.

Kuten Purokuru ajatushautomon alussa totesi, epäonnistumisen korkein aste on innovaatio. Kun malttaa rohkeasti kokeilla, jossain vaiheessa syntyy uusia innovaatioita, jotka voivat saada alueen uuteen nousuun ja kasvupolulle. Tulevaisuus näyttäköön, mitkä ideoista saavat Keuruulla tuulta purjeisiin.

Keuruun ajatushautomossa moni taho lupasi tarttua villeihinkin ideoihin lähitulevaisuudessa. Esimerkiksi ajatus siitä, että ihan jokainen keuruulainen on oman kotiseutunsa brändilähettiläs, sai kovasti kannatusta. Myös Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtaja Ari Hiltunen toivoo, että mahdollisimman moni idea johtaisi konkreettisiin tekoihin.

- Iltapäivä innosti osallistujia lennokkaaseen visiointiin, ja kaikki antoivat hienosti oman panoksensa Keuruun alueen kehittämiseen. Toivotaan, että Keuruun seudun ainutlaatuinen ja monialainen elinkeinoelämä saa uutta pontta ajatushautomon annista, Hiltunen sanoo. ​​​​​​​

Iltapäivä koottiin yhteen konkreettisten ideoiden äärellä.

Hotelli Keurusselkä tarjosi hyvä olosuhteet ideoinnille.

Seuraava Kasvun maakunnan ajatushautomo järjestetään Äänekoskella 8.11. ​​​​​​​